سير نگارشهاي اهل سنّت در حوزه مصطلح الحديث(2) - صفحه 84

اين كتاب با شرح و تحقيق احمد محمد شاكر نيز چاپ شده است. محقق در 220 صفحه مقدمه آن، راجع به پيدايش و سير تاريخى مصطلح الحديث و شخصيت سيوطى و الفيه و شروح الفيه و خصوصيات شروح سخن گفته است. اين كتاب همچنين توسط شيخ محمد بن علامه على بن آدم بن موسى الاتيوبى (مدرس دار الحديث خيرية مكة المكرمة) با نام اسعاف ذوى الوطر بشرح نظم الدرر فى علم الاثر شرح شده و در دو مجلد توسط مكتبة الغرباء الاثرية در مدينه و به سال 1414ق به چاپ رسيده است.
43. البحر الذى ذخر فى شرح الفية الأثر، جلال الدين عبد الرحمن بن ابى بكر السيوطى (849 - 911ق)،تحقيق و تعليق: ابى انس انيس بن احمد بن طاهر الاندونيسى، مدينة المنورة، مكتبة الغرباء الاثرية، 1420ق / 1999م.
سيوطى الفيه خود را شرح كرده و آن را قطر الدرر على نظم الدرر نام نهاد و پس از مدتى نام آن را به البحر الذى ذخرفى شرح الفية الاثر تغيير داد. او در اين كتاب، مباحث مصطلح الحديث را به شكل مبسوط و با عبارات شيوا و روشن، مورد بحث قرار داد است. بر خلاف تدريب الراوى كه به دليل التزام به حفظ انشاى نووى، مطالب را بسيار گنگ و مبهم مطرح كرده، اين كتاب بسيار شيوا و فصيح نوشته شده است. اين كتاب در سه جلد به چاپ رسيده است؛ همراه با مقدمه 220 صفحه اى محقق كه خود يك كتاب مستقل در باره پيدايش مصطلح الحديث، سير تاريخى آن، سيوطى و شخصيت وى در علم حديث، الفيه سيوطى و شروح آن و خصوصيت شرح حاضر است.
44. الفلك الدوار فى علوم الحديث و الفقه و الاثار، السيد صارم الدين ابراهيم بن محمد الوزير(834 - 914ق)، تحقيق و تعليق: محمد يحيى سالم عزان، صعدة (يمن)، مكتبة التراث الاسلامى؛ صنعاء، دار التراث اليمنى، چاپ اول، 1415ق / 1994م.
نويسنده كه خود زيدى مذهب است در اين كتاب تلاشها و نقش شيعه را به طور عموم و زيديه را به طور اخص در زمينه علم الحديث بيان مى كند. مقدمه مؤلف دو قسم است.

صفحه از 89