دو شاهكار علوي - صفحه 109

د. نگاهى به جايگاه بلاغى خطبه ها

اين جاست كه جايگاه «صناعت حذف» به عنوان يكى از بارزترين راههاى ارزيابى و سنجش سخنوران، مشخّص مى گردد و به محل آزمونى در عرصه فصاحت و بلاغت تبديل مى شود.
خطبه هاى «بى الف» و «بى نقطه» امير مؤمنان(ع) در چنين ميدانى تداعى گر دلاورِ قوى و نيرومندى است كه دستانش را با طناب در آوردگاه ببندند و با چنين محدوديت و تنگنايى همه را به خاك افكند ؛ چه اينكه هنر امام(ع) تنها در اين نيست كه در عرصه عجز و درماندگى ديگران بالبداهه سخن گفته باشد، بلكه خطبه هاى مزبور چنان ويژگيهاى برجسته اى دارد كه ديگران در شرايط عدم محدوديّت نيز از نظير آن عاجزند.

صفحه از 129