راوي كتاب سليم بن قيس بر ترازو - صفحه 131

سند صريح يا منطوى، به ابان بن ابى عياش، به عنوان يكتا راوى روايات كتاب سليم، منتهى شوند ۱ و آن گاه از طريق وى به كتاب سليم برسند. برخى از صاحب نظران، به علت پيش فرضى كه درباره سليم و كتاب سليم داشته و وجود وى را به عنوان يكى از ياران با وفاى امامان(ع) و نيز انتساب كتاب را به او قطعى پنداشته اند، براى گريز از طريق ضعيف ابان بن ابى عياش ـ كه او را ضعيف مى دانسته اند ـ على رغم صاحب نظران متقدم و متأخر، كوشيده اند تا طريقى ديگر ـكه ابان بن ابى عياش در آن نباشدـ فراسوى كتاب سليم بگشايند، ۲ لكن كوشش آنان، بى نتيجه بوده است؛ زيرا «سخن درباره اختلاف اسانيد كتاب سليم بى وجه است و آن چنان كه از كلام كشى در ترجمه سليم ۳ [و ديگران كه پيش از نظرشان آمد ]بر مى آيد، يگانه راوى كتاب از سليم ابان بوده و عمر بن اذينه از او روايت كرده و ديگران، اين همه، از عمر بن اذينه روايت نموده اند». ۴

بخش يكم. احوال شخصى و آرايه هاى شخصيت راوى كتاب سليم بن قيس

1. 1. احوال و خصوصيات شخصى

نام او، ابان بن ابى عياش فيروز بصرى دينار زاهد، كنيه اش ابو اسماعيل و از موالى عبدالقيس عبدى بوده است. ۵ در منابع و كتاب هاى تراجم و... ، نام وى با عناوين «ابان بن ابى عياش» و «ابان بن فيروز» مذكور افتاده است. ۶ از صاحبان تواريخ و تراجم درباره زمان ولادت أبان، اطلاع و گزارشى در دست نيست. مرگ او در حدود سال 140ق، و به تعبير دقيق تر، اوّل رجب سال 138ق، بوده است. ۷ چون در بصره سكونت داشته، وصف «البصرى» نيز جزئى از عنوان او شده است. ۸

1.معرفة الحديث، ص ۲۵۹؛ كتاب سليم، ص ۱۲۳ ـ ۱۳۱ و مقدمه محقق، ص ۸۷، ۹۰ ـ ۹۱.

2.معجم رجال الحديث، ج ۹، ص ۲۳۸ ـ ۲۲۷.

3.اختيار معرفة الرجال، ۱۰۴.

4.الفوائد الرجالية، خواجويى اصفهانى، ص ۳۲۵.

5.المجروحين من المحدثين، ابن حبّان، ج ۱، ص ۸۹؛ تقريب التهذيب، ابن حجر، ج ۱، ص ۳۱؛ تهذيب التهذيب، ج ۱، ص ۹۷؛ المعارف، ابن قتيبه، ص ۴۲۱؛ التاريخ الصغير، بخارى، ج ۱، ص ۵۳؛ قاموس الرجال، ج ۱، ص ۹۴؛ الكاشف في معرفة من له روايه في الكتب الستة، ذهبى، ج ۱، ص ۷۵؛ ميزان الاعتدال، ج ۱، ص ۱۰؛ تهذيب الكمال، ج ۱، ص ۳۰۶ ـ ۳۰۷).

6.الكاشف، ذهبى؛ ميزان الاعتدال، ج ۱، ص ۱۵.

7.تقريب التهذيب، ج ۱، ص ۳۱؛ تهذيب التهذيب، ج ۱، ص ۹۹؛ ميزان الأعتدال، ج ۱، ص ۱۴.

8.المجروحينِ من المحدثين، ج ۱، ص ۸۹؛ تقريب التهذيب، ج ۱، ص ۳۱؛ تهذيب التهذيب، ج ۱، ص ۹۷؛ أعيان الشيعة، ج ۲، ص ۱۰۲؛ التاريخ الصغير، ج ۱، ص ۵۳؛ معجم رجال الحديث، ج ۱، ص ۱۴۱؛ ميزان الاعتدال، ج ۱، ص ۱۰؛ رجال الطوسى، ص ۱۶۴؛ تهذيب الكمال، ج ۱، ص ۳۰۶.

صفحه از 155