امام خميني و فقه الحديث - صفحه 226

اندكى از زواياى علمى آن بزرگمرد ، نمايانده شود . فصل نامه علوم حديث نيز به پاس ارج نهادن به خدمات امام(ره) به سنّت و حديث ، شماره اى ويژه را به ديدگاه هاى حديثى ايشان اختصاص داد ، بدان اميد كه در معرّفى چهره علمى آن عالم حديث شناس ، سهيم باشد . در آن ويژه نامه ، همكاران علمى مجلّه تلاش كردند هر كدام به گوشه اى از اين ديدگاه ها بپردازند ، مانند :
1 . ديدگاه هاى فقه الحديثى امام(ره) ،
2 . آراى رجالى امام(ره) ،
3 . نگاه امام(ره) به كتاب هاى حديثى ،
4 . معرّفى شرح هاى امام(ره) بر روايات ،
و . . . .
اين مقاله عهده دار مبحث اوّل بود و كوشيد فقه الحديث را از نگاه امام خمينى بكاود و با ارائه نمونه هاى عينى از لابه لاى آثار و گفته هاى ايشان به معرّفى روش تحقيق او در دانش فقه الحديث بپردازد .

قواعد فقه الحديث در نگاه امام

فقه الحديث كه همان دانش فهم روايات و شرح و تفسير آنهاست ، اصول و قواعدى دارد . هر كس كه به شرح و تفسير رواياتْ رو كند ، مى بايد بر اين قواعدْ واقف باشد ؛ گرچه آن را مدوَّن نكرده و در آغاز اثر علمى خويش ، بدان نپرداخته باشد . بدين جهت ، ما بر اين باوريم كه مى توان مسلك شارحان حديث را در فقه الحديث ، از شروح آنان به دست آورد ؛ چنان كه مى توان مسلك فقها را در فقه الحديث ، از كتب فقهى و اصولى آنان استخراج نمود .
بر اين پايه ، با مرورى اجمالى بر كتب فقهى ، اصولى ، عرفانى و شرح الحديث امام(ره) اصول و قواعدى را در فقه الحديث به دست آورديم ، بدين شرح :

صفحه از 246