چهل حديث نويسي و حديث «الاربعين» - صفحه 150

جالب تر اينكه نگارندگان اين كتب, سعى بليغ داشته اند كه در گزينش عنوانى براى كتاب خود, حتماً يك يا چند بار نام اربعين را بياورند كه اين خود, بيان كننده توجّه آنان به حديث اربعين و اعتبارى است كه براى آن قائل بوده اند.
مثلاً بسيارى ترجيح داده اند كه با به كار بردن يك بار واژه اربعين براى كتاب خود, عنوان «الأربعون حديثاً» را انتخاب كنند; امّا برخى ديگر, دوبار واژه اربعين را به كار برده اند, مانند: «الأربعين عن الأربعين فى فضائل أمير المؤمنين» كه تأليف حافظ ابوسعيد محمد بن احمد بن حسين نيشابورى, جدّ ابوالفتوح رازى است و يا «الأربعين عن الأربعين», تأليف يوسف بن حاتم شامى.
گروهى ديگر نيز چنين عنوانى را برگزيدند: «الأربعين عن الأربعين من الأربعين» كه تأليف منتجب الدين على بن عبيدالله بن حسن بن حسين بن بابويه است (البته نام كامل كتاب وى چنين است: الأربعين حديثاً عن أربعين شيخاً من أربعين صحابيّاً). ۱
گفتنى است كه او در خاتمه كتاب خود مى گويد: كه اربعين ديگرى تأليف خواهد كرد با اين عنوان: «الأربعين عن الأربعين من الأربعين مع الأربعين فى فضائل أميرالمؤمنين» (كه چهار بار كلمه اربعين در آن تكرار شده است. البته مشخّص نيست كه موفّق به اين كار شده است يا نه). ۲
و حافظ ابن عساكر (م571ق), اربعين خود را اين گونه نامگذارى كرده است: «الأربعين البلدانية عن أربعين من أربعين لأربعين فى أربعين», و در توضيح عنوان فوق مى نويسد:
فقد جمعت فيه [فى الأربعين البلدانية] أربعين حديثاً, عن أربعين شيخاً, من أربعين بلدة, لأربعين صحابيّاً, فى أربعين موضوعاً. ۳

برخى از اربعين نويسان

پس از عبدالله بن مبارك, جماعت بسيارى از علما, اقدام به نگارش اربعين نموده اند, ۴

1.الأربعون حديثاً, شيخ منتخب الدين, ص۷; الأربعون حديثاً شوشترى, ص۳ـ۴.

2.الأربعون حديثاً, شيخ منتخب الدين, ص۷۳; الذريعة, ج۱, ص۴۳۳.

3.الأربعين البلدانية, ص۸۳.

4.و به تعبير نواوى: خلائق لايُحصون من المتقدمين والمتأخرين. (الأربعين النوويه, ص۵)

صفحه از 150