وی نقل شده است.۱
او روایات بسیاری در موضوع «تولی و تبری»۲ گزارش کرده است که همگی عقیده شیعی و امامی او را ترسیم میکند. روایات او در فضائل شیعیان،۳ حکایت از پیوند محکم او به این مذهب دارد.
ابو جارود در دوران همراهی با امام باقر علیه السلام همواره مورد لطف آن حضرت واقع میگردید. چندین روایت از او نقل شده است که بیانگر روابط نزدیک و صمیمی او با امام باقر علیه السلام است و در برخی از آن روایات، امام باقر علیه السلام حقباوری او را تأیید نموده است.۴
عقاید او در این دوران، سلیم و غیر منحرف بوده است و تنها گزارشی که حکایت از انحراف عقیدتی او در این دوران، دارد، روایت جناب کشّی از امام باقر علیه السلام است.
کشّی گوید: «گفتهاند ابو جارود توسط امام باقر علیه السلام "سرحوب" نامیده شده است، و سرحوبیه منسوب به وی هستند، و سرحوب نام شیطان کوری است که در دریا ساکن است».۵
اما این گزارش از دو جهت، مورد تردید است. نخست آن که روایت مرسل است.۶ دوم این که مشکل دلالی دارد؛ زیرا انحراف منتسب به ابو جارود مربوط به دوران همراهی او با زید علیه السلام بر میگردد و به این مهم نجاشی تصریح کرده است.۷ و قیام زید حدود هفت سال پس از شهادت امام باقر علیه السلام رخ داده است.۸
ب ـ دوران همراهی با امام صادق علیه السلام پیش از قیام زید علیه السلام
در فاصله شهادت امام باقر علیه السلام (114 ق) و قیام زید (121 ق)، ابو جارود به خدمت امام صادق علیه السلام میرسید و در همین ملاقاتها از علوم آن امام بهرهمند میشد. روایاتی که وی از
1.. الکافی، ج ۱، ص ۵۳۲، ح ۹؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۸۰، ح ۵۴۰۸ (روى الحسن بن محبوب عن أبی الجارود عن ابی جعفر).
2.. الأمالی، صدوق، ص۱۹۱، ح ۲۰۰.
3.. التوحید، ص ۱۶۵، ح ۱؛ المحاسن، ج ۱، ص ۲۵۶، ح ۹۳.
4.. الکافى، ج ۲، ص ۲۱، ح ۱۰؛ بحار الأنوار، ج ۶۹، ص ۱۴، ح ۱۵. ر.ک: بشارة المصطفى، ص ۱۲۳، ح ۶۹.
5.. رجال الکشّى، ج ۲، ص ۴۹۵، ح ۴۱۳.
6.. فرق الشیعه، ص ۵۴.
7.. رجال النجاشی، ص ۱۷۰، ش ۸۴۴ (زیاد بن المنذر ... تغیر لما خرج زید ـ رضی الله عنه).
8.. خاتمة المستدرک، ج ۵، ص ۴۱۱؛ معجم رجال الحدیث، ج ۸، ص ۳۳۲.