نگاهی به کتاب «شناخت نامه قرآن» - صفحه 188

سور قرآن به شما نمی‌آیند ... روشن است که این گونه آرای شاذ، به دلیل مخالف بودنشان با ادله متقن نزاهت قرآن از تحریف و همچنین ناسازگاری با اجماع مسلمین، جایگاه و اعتباری ندارد». در انتها سخن اغلب فقیهان متأخر آمده است که «این سوره‌ها، از یکدیگر مستقل اند و روایات پیش‌گفته، یا سندشان ضعیف است و یا ناظر به مسئله فقهی لزوم جمع میان دو سوره «ضحی» و«اَ‌‌لَم نشرح»، و نیز دو سوره فیل و ایلاف در نماز فریضه اند».

4. نگاه داشتن قرآن از تحریف

فصل چهارم، با آیات و روایات «نگاه‌داشتن قرآن از تحریف» آغاز و با «پژوهشی در باره مصونیت قرآن از تحریف» تمام می‌شود. در این پژوهش بلند، بر مصونیت قرآن از تحریف تأکید و تصریح و این موارد مفصلاً پژوهش شده است: واژه‌شناسی تحریف؛ گونه‌های تحریف تورات؛ تحریف در اصطلاح؛ اقسام تحریف؛ مصونیت قرآن از تحریف؛ ادله و شواهد نفی شبهه تحریف (1. ادله قرآنی: آیه حفظ و رد شبهه دلالت آیه، 2. ادله روایی، 3. ادله تاریخی: اهتمام سخت مسلمانان بر حفظ و نگارش کامل قرآن، 4. دلالت محتوایی قرآن بر پیراستگی از تحریف، 5. ساده‌ترین دلیل مصونیت قرآن از تحریف: حادثه کربلایی کاظم ساروقی)؛ بررسی دلایل مدّعیان تحریف و نقد و رد آن (1. ادله عقلی: تشابه رخدادهای امم، ضرورت تصریح به نام اهل بیت در قرآن، وجود اختلاف قرائات در قرآن، 2. ادله روایی: روایات اهل سنّت و شیعه، 3. ادله تاریخی: تدوین قرآن در دوران خلفا، وجود مصحف امیر مؤمنان، وجود مصاحف صحابه).

5. اعجاز قرآن

اعجاز قرآن، در فصل پنجم بخش یکم، جا گرفته است و آیات و روایت این بحث، در دو قسمت «تحدّی قرآن» و «جهات اعجاز قرآن» گنجانده شده است. در جهات اعجاز قرآن، به شش جهت تصریح شده است: 1. فصاحت و بلاغت، 2. نمونه‌هایی از اعجاز علمی قرآن: حرکت زمین، جفت بودن گیاهان و رُستنی‌ها، جفت بودن همه آفریده‌ها، قانون جاذبه، اسرار آفرینش کوه ها، پیدایش گیتی، وجود حیات در دیگر ستارگان، وسایل نقلیه جدید، 3. پیشگویی

صفحه از 200