نگاهی به کتاب «شناخت نامه قرآن» - صفحه 189

رخدادهای آینده: پیروز شدن رومیان و شاد شدن مؤمنان، بدفرجامی ابولهب، یهودیان هرگز آرزوی مرگ نمی‌کنند، محافظت قرآن از تحریف، ایرانیان و پرچمداری اسلام، 4. نداشتن اختلاف، 5. پاسخ مواردی که به نظر، اختلاف می‌رسند، 6. تلاش‌های بی حاصل برای آوردنِ مانند قرآن.
«پژوهشی در باره اعجاز قرآن» پایان‌بخش این فصل است که آغازگر جلد دوم کتاب است. این پژوهش بلند، این مباحث را پی گرفته است: وحی و اعجاز؛ مفهوم معجزه؛ قرآن، آیتِ الهی؛ جلوه‌های اعجاز قرآن: الف ـ اعجاز در هندسه ساختاری قرآن (1. آرایه‌های سیمای قرآن، 2.‌به‌گزینی واژگان، 3. بلاغت و رسایی، 4. نظم و اسلوب، 5. تصویرپردازی: تشبیه، تمثیل، استعاره، کنایه)، ب ـ معارف بی مانند از پیامبر امّی (1. معارف بنیادین: خدای جهان در نگاه قرآن، انسان از دید قرآن، قرآن و پیامبری، 2. اشاره‌های قرآن به اسرار آفرینش، 3. قرآن، تاریخ و فلسفه تاریخ، 4. نظام‌های ارزشی: نمونه‌هایی از ارزش‌های برین قرآن، ویژگی‌های معارف قرآن).

6. جامع بودن قرآن

فصل ششم، در باره موضوع مهم و بحث‌انگیز جامعیت کتاب الهی، در پنج باب، آیات و احادیث مرتبط را گنجانده است: 1. قرآن، بیان‌کننده همه چیز؛ 2. علوم اولین و آخرین، در قرآن؛ 3. پاسخ تمام نیازهای مردم، در قرآن؛ 4. اخبار گذشته و آینده، در قرآن؛ 5. قرآن، نیازمند مفسّری همه‌جانبه.
در این فصل، «پژوهشی در باره جامعیت قرآن»، این سؤال را پاسخ می‌دهد: مراد از جامعیت قرآن چیست و قرآن چگونه و کدام نیازمندی‌های علمی و معنوی انسان را بر می‌آورد؟ در این پژوهش، ادله سه دیدگاه مهم «جامعیت مطلق»، «جامعیت هدایتی» و «جامعیت نسبت به دیگر کتب آسمانی» طرح، بحث و نتیجه گرفته شده است: «با نگاهی گسترده به مجموع آیات و روایات می‌توان گفت که جامعیت قرآن، نسبت به همه معارف مورد نیاز برای هدایت بشر (اعم از: احکام، عقاید، تاریخ، و هر آنچه در این خصوص، مؤثر باشد)، پذیرفتنی است؛ اما

صفحه از 200