نگاهی به کتاب «شناخت نامه قرآن» - صفحه 190

جامعیت مطلق قرآن، از ظواهر الفاظ قابل استنباط نیست؛ زیرا مطالبی مانند فرمول‌های ریاضی، فیزیک و شیمی، در مدلول لفظی آیات قرآن نیستند. با این حال، با فرض صحّت روایاتی که قرآن را مشتمل بر علم همه موجودات (علم ما کان و مایکون و ما هو کائن الی یوم القیامه) دانسته اند، باید اذعان کرد که در این صورت، دلالت قرآن بر همه علوم، از طریق دلالت لفظی نخواهد بود؛ بلکه با اشاراتی است که اسرار و زوایای پنهان را کشف می‌کند و فهم متعارف مخاطبان، از آن محروم است. بنا بر این، جامعیت مطلق قرآن، در خصوص پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام که به بطون قرآن دسترسی دارند، پذیرفتنی است».

7. رویارویی با قرآن

در فصل رویایی با قرآن، «نسبت‌های ناروا به قرآن»، «توطئه‌ها علیه قرآن»، و «موضع‌گیری‌های جاهلانه در برابر قرآن»، آمده است که مباحث مطرح شده در این سه باب چنین است:
1. نسبت‌های ناروا به قرآن: الف ـ جادو، ب. جنون، ج ـ.کِهانت، د ـ شاعری، هـ ـ افسانه‌پردازی، و ـ آموختن از دیگران.
2. توطئه‌ها: الف ـ نهی از گوش دادن به قرآن، ب ـ ایمان آوردن ظارهری و سپس کفر ورزیدن، ج ـ ریشخند کردن.
3. موضع‌گیری‌های جاهلانه در برابر قرآن: الف ـ چرا قرآن، یک جا بر او فرستاده نشد؟ ب ـ چرا گنجی بر او فرو فرستاده نشده یا فرشته‌ای با او نیامده است؟ ج ـ چرا قرآن، بر بزرگان ما فرود نیامد؟ د. آنچه پدران خود را بر ان یافته‌ایم، ما را بست است. هـ ـ قرآنی جز این بیاور یا آن را تغییر بده.

8. نسخ در قرآن

آیات و احادیث مباحث «نسخ در قرآن» را در فصل هشتم بخش یکم «شناخت‌نامه قرآن»

صفحه از 200