نگاهی به کتاب «شناخت نامه قرآن» - صفحه 194

بخش دوم: برکات قرآن

بخش دوم کتاب با عنوان «برکات قرآن»، هفت فصل دارد: 1. برکات قرآن برای جامعه؛ 2. برکات قرآن برای دل‌ها؛ 3. برکات قرآن برای خانه؛ 4. مجموعه ای از برکات قرآن؛ 5. داستان‌هایی از برکات قرآن و تأثیر آن در جان‌ها؛ 6. خواص برخی سوره‌ها و آیه‌ها؛ 7. درمان با قرآن.
فصل اول بخش دوم «شناخت‌نامه قرآن» حاوی آیات و روایاتی است که به برکات قرآن در جامعه اشاره دارد و این موضوع را در چهار باب گنجانده است: 1. راه‌نمایی کردن به درست‌ترین راه‌های خوش‌بختی؛ 2. حیات بخشیدن به جامعه؛ 3. عزّت و قدرت بخشیدن به جامعه؛ 4. توانگری معنوی و مادی جامعه.
در اولین حدیث برکت عزّت و قدرت بخشیدن به جامعه، از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله آمده است: «خداوند، به واسطه این کتاب، اقوامی را بالا می‌برد و عده ای را پایین می‌آورد».
و نیز قرآن، برای دل‌هایی که با تاریکی‌های شک و تردید بیمار گشته است و نیز دل‌هایی که ایمان در جانشان نقش بسته است، برکات فراوانی دارد که در فصل سوم، از آیات و احادیث، شش مورد استفاده و بیان شده است: 1. روشنایی دل‌ها؛ 2. شفای دل‌ها؛ 3. جلابخش دل‌ها؛ 4.‌مونس دل‌ها؛ 5. شناخت خدا؛ 6. افزایش ایمان.
همچنین جدا از برکاتی که قرآن برای جامعه و افراد دارد، برکات آن در خانه و خانواده، به طور اختصاصی در فصل سوم بخش دوم کتاب سامان داده شده است: 1. چراغ خانه؛ 2.درخشندگی برای اهل آسمان؛ 3. فراوانی خیر و برکت؛ 4. راندن شیطان.
فصل چهارم این بخش نیز حاوی مجموعه‌ای از برکات قرآن است که در روایات به آن‌ها اشاره شده است.
در فصل بعدی، داستان‌هایی (نوزده مورد) از برکات قرآن و تأثیر آن در جان آن‌ها، نقل شده است که از آن جمله است: ایمان آوردن نجاشی، عثمان بن مَظعون، اسلام آوردن جُبَیر بن مُطعِم؛ جوانی که پیامبر به او مژده بهشت داد؛ توبه نمودن موسی بن سلیمان هاشمی، فُضَیل بن عیاض، علی بن فُضَیل بن عیاض.
در فصل ششم خواص برخی سوره‌ها و آیه‌ها ذکر شده است:
1. خواص فاتحة الکتاب.

صفحه از 200