نگاهی به کتاب «شناخت نامه قرآن» - صفحه 195

2. خواص سوره توحید: پذیرفته شدن دعا؛ از بین رفتن فقر؛ آرامش یافتن؛ دور کردن گناهان؛ آمرزش گناهان؛ سلامت در سفر؛ دور کردن گزند فرمان‌روای ستمگر؛ کفایت کردن از هر چیز؛ رفتن به بهشت؛ برکات خواندن آن هنگام خوابیدن؛ مجموعه‌ای از خواص و آثار دیگر.
3. خواص سوره بقره: برکت داشتن؛ راندن شیطان؛ خواص گوناگون دیگر.
4. خواص آیة الکرسی: برکت داشتن؛ راندن جنّ؛ راندن شیطان؛ دور کردن گزندها؛ خواص خواندن آن پس از نماز واجب.
5. خواص آیات پایانی سوره بقره.
6. خواص خواندن صد آیه از قرآن.
7. کفایت جُستن به یک صد آیه از قرآن.
موضوع «درمان با قرآن» در فصل هفتم و پایانی بخش دوم کتاب، در سه قسمت تنظیم شده است: 1. درمان هر دردی؛ 2. درمان درد گلو؛ 3. درمان بَلغم.
در پایان بخش دوم و ادامه فصل هفتم، «پژوهشی در باره قرآن‌درمانی» آمده است که پس از «تأمّلی در احادیث قرآن‌درمانی» و «رهاورد پژوهش‌های علمی»، در «جمع‌بندی نهایی» می‌خوانیم: «در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که رسالت اصلی قرآن، درمان بیماری‌های روحی و رذایل اعتقادی، اخلاقی و رفتاری است. با این وجود، روایات پر شماری در باره درمان بیماری‌های جسمی با قران به دست ما رسیده که اگر چه سند و محتوای دسته ای از آن‌ها خدشه پذیر است، اما اصل موضوع به دلیل روایات فراوان و نیز تجربه عملی، مسلّم و محرز است. البته به نظر می‌رسد میزان تأثیر قرآن در درمان، متناسب با مراتب ایمان، اخلاص و یقین تلاوت‌کننده قرآن است و از این رو کسانی که در مراتب برتری قرار دارند بیشتر نتیجه می‌گیرند؛ چنان که در روایتی آمده است که سوره حمد را بر هیچ دردی هفتاد بار نخواندم مگر آن که درد برطرف شد. در پایان، شایان ذکر است که بیان نمونه‌هایی از نتایج پژوهش‌های علمی، به معنای مفهوم صحّه نهادن بر این پژوهش‌ها و تفسیرناپذیری آن‌ها نیست؛ بلکه تنها به معنای تأیید اجمالی روایات پیش‌گفته با این نتایج است.

صفحه از 200