معيارهاي انتخاب كارگزاران درانديشه امام خميني (بررسي روايي) - صفحه 210

جامع الشرايط را صادر نمود:

۰.اُنْظُرُوا إلى مَنْ كانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوى حَدْيثَنا وَ نَظَرَ فى حلالِنا وَحَرامِنا وَعَرَفَ أحْكامَنا, فَارْضٌوْا بِهِ حَكْماً, فَاِنّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حاكِماً, فَإذا حَكَمَ بِحُكْمِنا فَلَمْ يُقْبَل مِنْهُ, فَإنَّما بِحُكْمِ اللّهِ قَدْ استُخِفَّ وَ عَلَيْنا رُدَّ وَ الرادُّ عَلَيْنا الرادُّ عَلَى اللّهِ وَهُوَ عَلى حَدِّ الشِْركِ بِاللّهِ. ۱

۰.[در مواقع سردرگمى] به راويان حديث ما و آنان كه در حلال و حرام احكام ما نظر مى كنند و احكام ما را مى شناسند, مراجعه كنيد و به حكم آنان, راضى باشيد. من آنان را بر شما حاكم و وليّ قرار دادم, پس اگر چنين وليّ امرى حكمى داد و از او قبول نشد, حكم خدا سبك شمرده شده و ما را رد كرده ايد, و كسى كه با ما مخالفت كند, با خدا مخالفت نموده و در مرز شرك به خدا قرار گرفته است.

بنابراين, اعتقاد و وفادارى به وليّ امر, يكى از شرايط زمامداران از ديدگاه امام(ره) است.

3. برخوردارى از شعور سياسى

در روايات ائمه اطهار(ع), برخوردارى زمامداران از شعور و آگاهى سياسى, به عنوان يكى از شرايط مهم و نگهدارنده عمود حكومت ياد شده است و على(ع), آن را باعث استوارى جامعه و استمرار حكومت دانسته است:

۰.حُسْنُ السِّياسَةِ قِوامُ الرَعيَّة. ۲

۰.سياست نيكو, استوارى جامعه است.

1.أصول الكافى, ج۱, ص۶۷; تهذيب الأحكام, ج۶, ۳۰۱ (ح۸۴۵); الاحتجاج, ج۲, ص۲۶۰ (ح۲۳۲); بحارالأنوار, ج۲, ص۲۲۱.

2.غررالحكم, ح۴۸۱۸.

صفحه از 231