معيارهاي انتخاب كارگزاران درانديشه امام خميني (بررسي روايي) - صفحه 213

سياسى, جايز نمى شمارد, هرچند هدفْ اسلامى باشد:
از آقايان كانديداها و دوستان آنان, انتظار دارم كه اخلاق اسلامى ـ انسانى را در تبليغ براى خود و كانديداهاى خويش, مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد, خوددارى نمايند كه براى پيشبرد مقصود, ولو اسلامى باشد, ارتكاب خلاف اخلاق و فرهنگ, مطرود و از انگيزه هاى غير اسلامى است. ۱

4. تخصّص و تعهّد

از شرايط كارگزاران نظام اسلامى از ديدگاه امام خمينى(ره), تخصّص به همراه تعهّد آنان بوده است. از آنجا كه دنياى امروز به سمت علمى تر شدن به پيش مى رود و علوم مختلف, در حال انفكاك و تجزيه به شاخه هاى خاصّ خود هستند, استفاده از متخصّصان در رشته هاى مختلف, امرى است غيرقابل انكار. امام على(ع) در اهميّت تخصّص و تخصّصى نمودن امور مى فرمايد:

۰.قيمَةُ كُلُّ امْرِءٍ ما يُحْسِنُهُ. ۲

۰.ارزش هر كس, همسنگ كارى است كه انجام آن را به نيكويى مى تواند.

۰.مَنْ أوْمَأ إلى مُتَفاوِتٍ خَذَلَتْهُ الحيَل. ۳

۰.هر كه خود را درگير كارهاى متفاوت كند (و تخصّص در يك كار نيابد), از آشنايى با رمز و راز كارها بى بهره مانَد.

قطعاً تخصّص, زمانى ارزش خواهد داشت كه در اختيار اهداف عالى انسانى و الهى قرار گيرد; وگرنه ابزارى خواهد بود در جهت ظلم و ستم به مردم, و وسيله اى در به

1.صحيفه نور,…

2.نهج البلاغه, ترجمه عبدالمجيد معاديخواه, حكمت ۶۴۶.

3.همان, حكمت ۹۷۳.

صفحه از 231