پژوهشى در باره اعجاز قرآن‏ - صفحه 5

با اين همه مى‏توان اعجاز قرآن را واجد ويژگى حسى و معنوى دانست؛ زيرا از سويى ، انديشه و فكر انسان را هدف قرار مى‏دهد و از سويى ديگر ، قلب و حسّ انسان را . از اين رو ، هم حسّ درون را متنبّه مى‏سازد هم حسّ برون را. بالطبع هر يك از اين دو محور مى‏تواند عنوان‏هاى فراوانى را در درون خود نهفته داشته باشد.

1. اعجاز در هندسه ساختارى قرآن‏

قرآن كه جلوه‏اى از جمال بى‏مثال خداى نيكوخصال است ،۱ افزون بر معانى والا، مشحون از زيبايى‏ها و دل‏ربايى‏هاى بى كران است كه جان و روان مخاطبان خويش را شاداب مى‏سازد. به گواهى تاريخ و اذعان سخن‏شناسان، دوستان و بيگانگان، متن قرآن، در شيوايى و رسايى بى‏بديل است. هندسه تركيبى كلمات آن و سبك ويژه و نوبنياد آن ، نه پيشينه‏اى داشته است و نه پسينه‏اى دارد.
زبان حقيقت‏گو و آواى دل‏ربا، بشارات آرام‏بخش و هشدارهاى بيدارگر، از قرآن چهره‏اى نمودار ساخته كه نام‏آوران عرصه سخن در برابر آن شگفتى نمايند و بگويند: «اين كتاب ، نه شعر است و نه نثر؛ قرآن، قرآن است».۲
خالد بن عُقبه اموى پس از دو بار تقاضاى قرائت قرآن از پيامبر گرامى اسلام و گوش سپردن به آيه (إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَنِ)،۳ لب به اعتراف گشود كه اين سخن بشر نيست:
وَاللهِ إنّ لَهُ لَحَلاوَةً، و إنّ عليهِ لَطَلاوَةً، و إنّ أوَّلَهُ لَمُغدِقٌ، و إنّ آخِرَهُ لَمُثمِرٌ، و ما يقولُ هذا بَشرٌ .
به خدا سوگند كه از شيرينى و زيبايى خاصى برخوردار است . آغازش، بس گواراست و پايانش، پُربَروبار و اين سخن بشر نيست.۴

1.اعراف : آيه ۱۸۰.

2.مرآة الاسلام، طه حسين : ص‏۱۲۵ به بعد.

3.نحل : آيه ۹۰.

4.ر . ك : ج ۱ ص ۳۷۰ ح ۲۴۶ .

صفحه از 67