پژوهشى درباره معناى «حكمت» و أقسام آن - صفحه 5

3 . حكمت حقيقى

حكمت حقيقى ، نورانيت و بصيرتى است كه در نتيجه به كار بستن حكمت عملى در زندگى براى انسان حاصل مى گردد . در واقع ، حكمت علمى ، مقدّمه حكمت عملى ، و حكمت عملى ، سرآغاز حكمتِ حقيقى است و تا انسان ، بدين پايه از حكمت نرسيده ، حكيم حقيقى نيست ، هر چند بزرگ ترين استاد حكمت باشد .
حكمت حقيقى ، در واقع ، همان جوهر دانش ، ۱ نورِ دانش و دانشِ نور است و از اين رو ، خواصّ علم حقيقى و آثارش بر آن مترتّب مى گردد كه از مهم ترين آنها بيم از خداوند متعال است ، چنان كه در قرآن كريم آمده :
«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـؤُاْ .۲بيم از خدا ، ويژه دانشمندان است» .
اين اثر ، در كلام پيامبر خدا ، عيناً بر حكمت حقيقى نيز مترتّب شده است ، چنان كه مى فرمايد :
خَشيةُ اللّه عز و جل رأسُ كلّ حكمة .۳بيم از خدا ، اساس هر حكمتى است .
حكمت حقيقى ، جاذبه اى است عقلانى و ضدّ كشش هاى نفسانى ۴ كه هر اندازه در جان قوّت يابد ، به همان اندازه ، تمايلات نفسانى در انسان ضعيف

1.ر.ك : ص ۲۴۷ (پژوهشى درباره معناى «دانش») .

2.فاطر : آيه ۲۸ .

3.ر . ك : ص ۳۸۸ ح ۱۶۲۲ .

4.ر.ك : ص ۳۵۲ ح ۱۵۵۲ .

صفحه از 7