نوروز در روايات اسلامي - صفحه 316

است . ۱ روشن است كه لباس شهرت در هر جامعه اى با آداب و رسوم همان جامعه مشخّص مى گردد .
9 . ارجاع مسائلى چند به عُرف ، گواه ديگرى بر اين موضوع است : مقدار نَفَقه ، استطاعت ۲ در حج ۳ و زكات ۴ و... .
اين شواهد ، گواهى مى دهند كه آيين اسلام ، به محو همه سنّت ها توصيه نمى كند ؛ بلكه آنچه را كه خير و صلاحى در پى دارد ، و يا اين كه مفسده اى به دنبال ندارد ، مى پذيرد و جز آن را طرد مى كند كه مى توان از اين نمونه ها نام بُرد :
1 . سنّتى كه نشانگر يك آيين باطل باشد . حرمت حمل و ساخت و نگهدارى صليب ، از اين قبيل است . ۵ رسول خدا وقتى عَدىّ بن حاتم را ديد كه صليب به گردن دارد ، فرمود : «اين بت را كنار بگذار» . ۶
2 . سنّتى كه ترويج خُرافه باشد . حليمه سعديه ، وقتى در كودكىِ پيامبر صلى الله عليه و آله ، خواست مهره اى به بازوى رسول خدا ببندد ، با اعتراض پيامبر صلى الله عليه و آله رو به رو شد . رسول خدا فرمود : «خداوند ، نگهدار ماست و از اين مهره ، كارى ساخته نيست» . ۷
3 . سنّتى كه با احكام شرعْ ناسازگار باشد . پيامبر صلى الله عليه و آله با زينب ، همسر زيد (پسر خوانده خود) ازدواج كرد تا نشان دهد اين سنّت جاهلى كه : «نمى توان با زنِ پسر خوانده ازدواج كرد» ، غلط است . ۸

1.بحارالأنوار ، ج۷۰ ، ص۲۵۱ .

2.جواهر الكلام ، ج۱۶ ، ص۵۹ .

3.نظرية العرف ، ص۹۶ .

4.شرح اللمعة ، ج۱ ، ص۳۰۸ .

5.تحريرالوسيلة ، ج۱ ، ص۴۹۶ .

6.بحارالأنوار ، ج۹ ، ص۹۸ .

7.فروغ ابديت ، ج۱ ، ص۳۳ .

8.بحارالأنوار ، ج۴۳ ، ص۲۳۴ .

صفحه از 342