تاريخ : یکشنبه 1394/4/14 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 44034
بررسی ارتباط قرآن و نهج البلاغه در نمایشگاه قرآن کریم

بررسی ارتباط قرآن و نهج البلاغه در نمایشگاه قرآن کریم

نشست علمی بررسی ارتباط قرآن و نهج البلاغه در نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست که به همت مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد، دکتر حامد شریعتی عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث به معرفی و بررسی رابطه ی بین قرآن و مجموعه سخنان و خطبه ها، نامه و کلمات قصار امیرالمونین علیه السلام پرداخت.

به اعتقاد وی نهج البلاغه برادر قرآن و مفسر اصلی آن است. کتابی که امیرالمونین علیه السلام در بخش های مختلفی اندیشه های در این نشست که عصر جمعه ۱۲ تیر به همت غرفه مرکز الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن و حدیث برگزار شد، دکتر حامد شریعتی به بررسی ابعاد مختلف ارتباط قرآن با نهج البلاغه پرداخت.قرآنی را تببنی کرده است.

شریعتی نخستین ارتباط نهج البلاغه با قرآن را دعوت حضرت علی علیه السلام به قرآن دانست و افزود: «در جای جای نهج البلاغه مشاهده می کنیم که امیرالمونین علیه السلام دعوت به قرآن می کند. در خطبه های متعدد و نامه های نهج البلاغه و در کلمات قصار و غیره از ما می خواهد اگر طالب سعادتمندی هستیم رو به قرآن بیاوریم. در نامه ۴۷ ایشان می خوانیم که ایشان می نویسند: مواظب باشید که غیر مسلمانان در عمل به قرآن از شما پیشی نگیرند.

ارتباط دیگر نهج البلاغه با کتاب خداوند، بهره گیری از قرآن است. ایشان در خطبه ۱۳۸ قران را شفابخشی معرفی می کند که هر کس از آن بهره مند شد دیگر از هیچی خوف نخواهد داشت. در حجای دیگر می فرمایند بروید سراغ قرآن و در آن تعقل و تدبر بکنید. باید سراغ قرآن بروید و برای دردها طلب شفا کنید.

در بُعد معارفی قرآن نیز می توانیم به نهج البلاغه مراجعه کنیم. امیرالمونین علیه السلام در بحث یگانگی خداوند می فرمایند: ای فرنزدم بدان اگر شریکی برای پروردگار بود نشانه هایی از او وجود می داشت و او را با نشانه هایش می شناختیم اما هر جا که می نگریم جز خداوند احد و واحد نمی بینیم.

بیان ویژگی ها و اهداف بعثت انبیا از نکات ویژه ای است که در نهج البلاغه به چشم می خورد. همانگونه که در قرآن به این موضوع بارها اشاره شده است. هدف بعثت پیامبران در قرآن پرستش خدا و مبارزه با طاغوت ظلم معرفی شده است. آنچنان که امیرالمونین نیز در خطبه ۱۴۷ می فرمایند که رسول الله برانگیخته شد برای اینکه دست مردم را بگیرد و از پرستش بت ها آن ها را نجات بدهد تا در مسیر یکتاپرستی وارد شوند.»

گفتنی است این نشست علمی در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد و در پایان به شرکت کنندگان در این شنست گواهی علمی حضور در جلسه ارائه شد.

گزارش تصویری

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :