مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شیوه ها و فنون تبیین احادیث
پديدآورنده : علی مختاری
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1388
قطع : پالتویی
جستجو در Lib.ir

شیوه ها و فنون تبیین احادیث

به منظور پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلّغان و ارتقای سطح مهارت‌های تبلیغی آنان، مجموعه‌ای با عنوان «مهارت‌های تبلیغ» توسط معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تدوین گردیده است. کتاب حاضر یکی از از جلدهای این مجموعه است که در شش فصل تنظیم شده است: ـ راهکارهای ترویج حدیث؛ ـ تنوع‌بخشی به سخن با توجه به انواع مخاطبان؛ ـ تفسیر و تفصیل حدیث؛ ـ پیش‌زمینه‌های بیان حدیث؛ ـ ابزارها و زمینه‌های آموزشی؛ ـ زیباسازی سخن.

به عقیده نویسنده این کتاب، «تبلیغ یک هنر بزرگ است و مبلغ، یک هنرمند بزرگ. هنرتبلیغ، به کار گرفتن شیوه های موثر در انتقال پیام های تبلیغی است. تبلیغ، بزرگ ترین ابزاری است که در جهت تامین مقاصد مکاتب و احزاب در بین همه قشرها در مجامع مختلف بین المللی مورد استفاده واقع شده است. پیام آوران الهی نیز از این ابزار برای گسترش و نشر افکار آسمانی و آگاه ساختن مردم نسبت به بایدها و نبایدها استفاده می کردند...

تبلیغ دین، عهده دار توسعه دین در لایه های مختلف جامعه است. مهندسی و سازمان دهی و بسط تبلیغ، علاوه بر آموزش عمیق و دقیق، نیازمند ارتقای مهارت ها و توان مندی های تبلیغی مبلغان است که باید با شیوه های روشمند و علمی سامان یابد تا با به کار گرفتن مهارت های جدید تبلیغی بتوان در نشر و گسترش فرهنگ غنی و اصیل اسلامی و تحقق اهداف بلند تمدن اسلامی ولایی برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) در کشور و نفوذ و جذابیت آن در اذهان مردم و در عرصه جهانی هرچه بیشتر توفیق یافت.»

با توجه به اهمیت تبلیغ در پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان دینی با شیوه های نوین تبلیغی و ارتقای سطح آگاهی مهارت های تبلیغی آنان و به منظور پاسخ گویی به نیازها و خواسته های مخاطبان با تاکید بر بهینه سازی روش های سنتی و مناسب ساختن مهارت های تبلیغی مبلغان و ایجاد انگیزه برای کسب مهارت های مورد نیاز تبلیغ در زمینه های مختلف، طرح تدوین کتابچه هایی به عنوان «مهارت های تبلیغ» از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغی ارایه و به اجرا درآمد که کتاب حاضر، نمونه ای از این مجموعه است.

قرآن و عترت، یادگار گران سنگ، گل سر سبد بوستان عصمت و عصاره عطر نبوت اند. کار اصلی اهل علم نیز تبیین، تبلیغ، ترجمه، تفسیر و حفظ و پاسداری از قداست همین پیام پایدار و یادگار ماندگار است. این پیام پربرکت، فرهنگ اساسی و اساس معارف مبلغان را تشکیل می دهد. اثر حاضر به حوزه تبیین «حدیث» می پردازد، ولی روشن است که سیره و سنت معصومان(ع)، شارحان قرآن و نیز اصلی ترین سرمایه سخن مبلغان است.

نوشته حاضر، گامی است در ابتدای راهی دشوار که از کوچه های آشنایی با اصول و شیوه های تبیین حدیث می گذرد و مهارت های مبلغان را مبادله می کند. به عقیده نویسنده نیز ترویج درست، پس از دریافت و درک درست، میسر می شود و برای فهم درست حدیث و نیز دیگر رشته ها، آثاری جداگانه منتشر خواهد شد.

این اثر در شش فصل سامان یافته است. یادآوری نکاتی درباره شیوه های ترویج حدیث و اهتمام به آن، تنوع بخشی به سخن با توجه به انواع مخاطبان، زمینه های جولان مبلغ برای گسترش و تفصیل و تفسیر یک حدیث، نکات قابل تامل گوینده قبل از خطابه، وسایل کمک آموزشی و ابزار تبیین و ترویج، ظرایف و لطایفی که مایه زیباسازی سخن و جزو مستحباتند، عناوین فصول شش گانه این اثرند.