تاريخ : پنج شنبه 1394/8/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 46785
تمدن سازی صحیح محصول فراگیری آموزه های دینی و قرآنی است

تمدن سازی صحیح محصول فراگیری آموزه های دینی و قرآنی است

گفتمان نقش حدیث در علوم اسلامی و رابطه علم مدیریت و حدیث به همت موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث از قم، نشست علمی رابطه علم مدیریت و حدیث هم زمان با بیست و پنجمین روز از آبان ماه سال جاری، با هدف تبیین نقش حدیث در علوم اسلامی و انسانی و با حضور دکتر علی نقی امیری عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر حامد پور رستمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سالن شهید مطهری پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدا این نشست علمی، دکتر حامد پور رستمی با اشاره به نقش آفرینی علم مدیریت و حدیث در جهان معاصر، اظهار داشت: ابعاد گسترده نقش آفرینی روایات در علم مدیریت و رابطه متقابل این دو شاخه از علم موجب هم افزایی می شود.

وی تصریح کرد: وجود ارتباط مستمر علم حدیث و مدیریت در مباحث تئوری و عملی جامعه نقش آفرین است، تمدن اسلامی بایستی بر مبنای دین و آموزه های دینی بنا نهاده شود، باید حلقه ای علمی و پژوهشی در جهت ارتباط بین آموزه های دین و دستاورد های نوین نظام امروزی شکل گیرد.

پور رستمی افزود: حضرت علی(ع) در هزار و چهارصد سال قبل خطاب به اعراب فرمود" شما قبل از اسلام در بدترین نوع فرهنگ و زشت ترین زندگی در جوامع بشری به سر می بردید"، این سخن حضرت(ع) ناظر بر فرهنگ نرم افزاری اسلام است.

وی بیان داشت: حضرت محمد مصطفی(ص) با آموزه های ناب اسلام به جهانیان ثابت کرد، این دین مبین هم در بعد نرم افزاری و هم در ابعاد سخت افزاری تمدن توانایی به قله رساندن جوامع را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: سبک زندگی فردی و اجتماعی که جوهره اصلی جامعه اسلامی ست، بایستی آمیخته ای از سلسله مفاهیم دینی و اسلامی باشد تا بتوان به مسیر صحیح تمدن سازی دست یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ابعاد نرم افزاری این تمدن اسلامی محصول علوم اسلامی و انسانی است و علم تجربی محصول و معلول بعد سخت افزاری در تمدن سازی می باشد.

پور رستمی اذعان داشت: جملات کلیدی در آموزه های دینی و اسلامی می توانند نقش آفرین حرکت های جهادی و فرهنگی برای جامعه امروز باشد، زیرا محتوای نظام تمدن سازی اسلامی محدود به قید زمان نیست و برای هزارن سال دیگر نیاز اصلی در جوامع بشری می باشد.

وی افزود: محتوای نظام تمدن سازی اسلامی گنجینه ای گران قدر است که مانند هوا در بین ما جاری و ساری است، باید شکر نعمت را به جای آورد و در راستای جهانی شدن این نظام نوین گام برداشت، این گفتمان ها باید به صورت سلسله نشست های هدفمند استمرار داشته باشد تا به شجره طیبه منشور مدیریت صحیح اسلامی دست یابیم.

انقلاب اسلامی ایران بافت های فراموش شده مدیریت دینی را احیاء کرد

در ادامه این نشست علمی و پژوهشی دکتر علی نقی امیری عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ایراد سخن پرداخت و گفت: برخی اعتقاد داشتند که نقل جایی در تمدن ندارد و برخی می‌گویند جایی برای این نیرو در مباحث مدیریتی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در ایران یک انقلاب به نام خدا ایجاد شد و در عمل بسیاری از این بافته‌ها را پنبه کرد و می‌توان این گرایش به معنویات را ناشی از این انقلاب دانست؛ زیرا کسانی که در گذشته سایه مدیریت دینی را با تیر می‌زدند ولی امروز خودشان به دنبال مدیریت دینی هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: امروزه ما متوجه هستیم که در موضوعات پژوهشی در شاخه‌های علم مدیریت توجه زیادی به این قدرت شده که غیر قابل انکار است و خیلی از سازمان های حرفه‌ای و رسمی در حوزه مدیریت، رسمیت این مطالعات را در زمینه مدیریتی شناخته‌اند و بر اهمیت آن تأکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مفاهیم مانند خود شکوفایی، خود مدیریتی، خود کنترلی و خود اصلاحی در شیوه‌های مدیریت پر رنگ شده است، امروزه توجه به خود انسان بیش از هر عنصری تأکید شده و مفهوم انسان متعالی را مطرح کرده‌اند و این به عنوان پارادایم در مدیریت امروز وجود دارد.

امیری در ادامه با اشاره به کتاب بلن چارد با عنوان سخاوت و مدیریت بر مبنای انجیل اذعان داشت: در این کتاب با یک پیش‌فرض انسان شناسانه سه نوع مدیریت را مطرح می‌کند، اول مدیریت برای کسانی که عملگرایانه رفتار می‌کنند، دوم عده‌ای که اندیشه گرایانه رفتار می‌کنند و سوم عده‌ای که عاطفی رفتار می‌کنند و سپس نظریه رهبری خاضعانه را مطرح می‌کند و قائل است که کسی می‌تواند این رهبری را داشته باشد که قلب و اندیشه و رفتار خاضع داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر دقت بکنیم مشاهده می‌کنیم که مفاهیمی در مدیریت امروز می‌بینیم که در احادیث ما هم و جود دارد؛ مانند رهبری خاضعانه، تواضع، وفاداری، اعتماد، تعهد، خود کنترلی، خود مدیریتی، هوش سازمانی و تصمیم گیری شهودی که متناسب با مفاهیم دینی و مذهبی است.

امیری در ادامه با این که به چه دلیل امروز غرب به مفاهیم ارزشی گرایش پیدا کرده است، گفت: یک احتمال این است که مشکلاتی در غرب به وجود آمده و برای حل مشکلات احساس کرده‌اند که این عوامل معنوی می‌تواند کاربرد داشته باشد.

وی با بیان این که احتمال دیگر این است که بشر امروز دارد بازگشت به فطرت خود می کند، ابراز داشت: این احتمال می‌گوید ما باید به رهبری و مدیریتی که برخواسته از تعلیمات انبیاءست برگردیم و احتمال سوم برای بازگشت غرب به مفاهیم معنوی، این است که معنویت و اخلاق ابزار است و غرب همان قدر که به اخلاق اهمیت می‌دهد به ضد اخلاق هم اهمیت می‌دهد و از آن استفاده می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع پس از رنسانس دین را از صحنه عمل برچیدند، به مرور زمان علم را به عنوان کالای جایگزین معرفی کردند و به تدریج گفتند که دین توانایی اداره جامعه را ندارد، به عبارتی این بازگشت عکس العمل آن نگاه افراطی است.

وی در پایان اضافه کرد: هر مفهومی که بیان می شود در یک نظام فکری خاص هم مطرح می شود، یعنی وقتی خضوع در نظام فکری غرب مطرح می‌شود با خضوع در نظام فکری اسلام ناب تفاوت بسیاری دارد، برای بحث در این رابطه بایستی به دنبال نقاط مشترک و مفاهمه بود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :