229
منتخب نهج الذكر (ع-ف)

حديث

۳۹۳.امام صادق عليه السلامـ در باره اين سخن خداى متعال :«و [نيز] پاره اى از شب و در پىِ فرو شدن ستارگان ، تسبيحگوىِ او باش»ـ: مقصود ، تك ركعتِ آخر شب است .

د ـ در ركوع و سجود

۳۹۴.تهذيب الأحكامـ به نقل از عقبة بن عامر جُهَنى ـ: چون «نام پروردگار بزرگت را به پاكى بستاى» نازل شد ، پيامبر خدا به ما فرمود : «آن را در ركوع خود قرار دهيد . و چون «نام پروردگار برترت را به پاكى بستاى» نازل شد ، پيامبر خدا به ما فرمود : «اين را در سجود خود قرار دهيد» .

۳۹۵.الكافىـ به نقل از اَبان بن تَغلِب ـ: بر امام صادق عليه السلام در آمدم . به نماز ايستاده بود . شمردم . ديدم در ركوع و سجود ، شصت تسبيح گفت .

۳۹۶.الكافىـ به نقل از ابو بكر حَضرَمى ـ: امام باقر عليه السلام فرمود : «مى دانى حدّ ركوع و سجود چيست؟» .
گفتم : خير .
فرمود : «در ركوع ، سه مرتبه مى گويى : پاكا پروردگار بزرگ من ، و ستايش ، او را! و در سجود نيز سه مرتبه مى گويى : پاكا پروردگار برين من ، و ستايش ، او را! . پس هر كه يكى كم بگويد ، يك سومِ نمازش را كم كرده است، و هر كه دو تا را كم بگويد ، دو سومِ نمازش را كم كرده است ، و هر كه اصلاً تسبيح نگويد ، او را نمازى نيست» .

ه ـ در پىِ سجود

قرآن

«و بر آنچه مى گويند ، شكيبايى كن، و پيش از بر آمدن آفتاب و پيش از فرو شدن آن ، به ستايش پروردگارت ، [او را] تسبيح گوى . و پاره اى از شب و به دنبال سجود [ به صورت تعقيب و نافله ] ، او را تسبيح گوى» . ۱

1.«وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ ... » ، امر است به تنزيه خدا از آنچه در وصفش مى گويند ؛ تنزيهى همراه با سپاس و ستايش . خلاصه اش، اثبات افعال نيكو براى خداوند و نفى هر گونه عيب و نقصى از اوست . تسبيح پيش از طلوع آفتاب ، قابل انطباق بر نماز صبح است . تسبيح پيش از غروب ، قابل انطباق بر نماز عصر يا بر نماز عصر و ظهر ، هر دو ، است ... . «وَ مِنَ الَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبَـرَ السُّجُودِ ؛ يعنى پاسى از شب ، او را تسبيح گوى» ، بر نماز مغرب و عشا ، قابل انطباق است . «إِدْبَـرَ السُّجُودِ» : ادبار ، جمع «دبر» است و «دَبر» ، نقطه پايان يك چيز و پس از آن را گويند . گويا مراد از «إِدْبَـرَ السُّجُودِ» ، بعد از نمازهاست ؛ زيرا سجود ، آخر ركعت نماز است . بنا بر اين ، بر تعقيبات پس از نماز ، منطبق است .


منتخب نهج الذكر (ع-ف)
228

الحديث

۳۹۳.الإمام الصادق عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى :« وَ مِنَ الَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبَـرَ النُّجُومِ»ـ: هُوَ الوَترُ مِن آخِرِ اللَّيلِ . ۱

د ـ الرُّكوعُ وَالسُّجودُ

۳۹۴.تهذيب الأحكام عن عقبة بن عامر الجهني :لَمّا نَزَلَت : «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ» قالَ لَنا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : اِجعَلوها في رُكوعِكُم ، فَلَمّا نَزَلَت «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الأعلى» قالَ لَنا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : اِجعَلوها في سُجودِكُم . ۲

۳۹۵.الكافي عن أبان بن تغلب :دَخَلتُ عَلى أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام وهُوَ يُصَلّي ، فَعَدَدتُ لَهُ في الرُّكوعِ وَالسُّجودِ سِتّينَ تَسبيحَةً . ۳

۳۹۶.الكافي عن أبي بكر الحضرمي :قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : تَدري أيُّ شَيءٍ حَدُّ الرُّكوعِ وَالسُّجودِ؟ قُلتُ : لا .
قالَ : تُسَبِّحُ فِي الرُّكوعِ ثَلاثَ مَرّاتٍ «سُبحانَ رَبِّيَ العَظيمِ وبِحَمدِهِ» ، وفِي السُّجودِ «سُبحانَ رَبِّيَ الأَعلى وبِحَمدِهِ» ثَلاثَ مَرّاتٍ ، فَمَن نَقَصَ واحِدَةً نَقَصَ ثُلثَ صَلاتِهِ ، ومَن نَقَصَ ثِنتَينِ نَقَصَ ثُلثَي صَلاتِهِ ، ومَن لَم يُسَبِّح فَلا صَلاةَ لَهُ . ۴

ه ـ أدبارُ السُّجودِ

الكتاب

«فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُـلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ * وَ مِنَ الَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ أَدْبَـرَ السُّجُودِ» ۵ . ۶

1.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۲۰۴ ، بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۱۳۴ ح ۱۰۵ .

2.تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۱۳ ح ۱۲۷۳ ، علل الشرايع : ص ۳۳۳ ح ۶ ؛ سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۲۸۷ ح ۸۸۷ ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۳۱۸ ح ۱۲۸۰ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۱۴۱ ح ۱۷۴۱۹ .

3.الكافي : ج ۳ ص ۳۲۹ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۹۹ ح ۱۲۰۵ ، بحار الأنوار : ج ۴۷ ص ۵۰ ح ۸۰ .

4.الكافي : ج ۳ ص ۳۲۹ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۱۵۷ ح ۶۱۵ ، الاستبصار : ج ۱ ص ۳۲۴ ح ۱۲۱۳ .

5.ق : ۳۹ و ۴۰ .

6.قوله : «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ ...» أمر بتنزيهه تعالى عمّا يقولون مصاحبا للحمد ، ومحصّله إثبات جميل الفعل له ونفي كلّ نقص وشين عنه تعالى ، والتسبيح قبل طلوع الشمس يقبل الانطباق على صلاة الصبح ، والتسبيح قبل الغروب يقبل الانطباق على صلاة العصر أو عليها وعلى صلاة الظهر ... قوله تعالى : « وَ مِنَ الَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ أَدْبَـرَ السُّجُودِ» أي : ومن الليل فسبّحه فيه ، ويقبل الانطباق على صلاتي المغرب والعشاء ، قوله تعالى : «وَ أَدْبَـرَ السُّجُودِ» الأدبار : جمع دبر ؛ وهو ما ينتهي إليه الشيء وبعده ، وكأنّ المراد بأدبار السجود : بعد الصلوات ، فإنّ السجود آخر الركعة من الصلاة فينطبق على التعقيب بعد الصلوات (الميزان في تفسير القرآن : ج ۱۸ ص ۳۶۰) .

  • نام منبع :
    منتخب نهج الذكر (ع-ف)
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: افقي، رسول؛ مترجم: شيخي، حميد رضا
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 94208
صفحه از 640
پرینت  ارسال به