289
منتخب نهج الذكر (ع-ف)

4 / 1

تفسير حمد

الف ـ سپاس گفتنِ نعمت ها

۴۸۰.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ: حمد ، نوعى سپاس گزارى است .

۴۸۱.امام على عليه السلامـ در نامه اش به پادشاه روم كه از ايشان ، در باره تفسير «فاتحة الكتاب» پرسيده بود ـ: امّا سخن خداوند «ستايش ، خداى را كه پروردگار جهانيان است» ، سپاس گزارى ماست از پروردگارمان ـ تبارك و تعالى ـ براى نعمت هايى كه به ما ارزانى داشته است ...

۴۸۲.امام رضا عليه السلام :سخن خداوند : «ستايش خداى را» ، در واقع ، به جا آوردن وظيفه سپاس گزارى است كه خداوند عز و جل بر عهده خلقش نهاده است و شكرگزارى براى كار نيكى است كه خداوند ، توفيق انجام دادن آن را به بنده اش داده است .

۴۸۳.امام جواد :مردى نزد امام رضا عليه السلام آمد و گفت : اى فرزند پيامبر خدا ! مرا از تفسير سخن خداوند عز و جل كه : «ستايش ، خداى را كه پروردگار جهانيان است» ، آگاه فرما كه تفسيرش چيست ؟
فرمود : «پدرم ، از جدّم ، از باقر ، از زين العابدين ، از پدرش عليهم السلام برايم حديث كرد كه : مردى نزد امير مؤمنان آمد و گفت : مرا از تفسير سخن خداوند كه : «ستايش ، خداى را كه پروردگار جهانيان است» ، آگاه فرما .
فرمود : «ستايش ، خداى را» ، يعنى اين كه خداوند ، به بندگانش برخى از نعمت هايى را كه به آنها داده است ، مختصرا شناسانده است ؛ زيرا بندگان نمى توانند تمام نعمت هاى او را به تفصيل بشناسند ؛ چه ، اين نعمت ها بيشتر از آن است كه شماره شوند يا شناخته گردند . از اين رو ، به آنان فرمود : بگوييد : ستايش ، خداوند را به سبب نعمت هايى كه پروردگار جهانيان ، به ما ارزانى داشته است .
جهانيان ، عبارت اند از : جماعاتى از هر مخلوقى ، از بى جان و جاندار . جانداران را با قدرت خويش ، جا به جا مى كند و از روزى خويش ، آنها را تغذيه مى كند و آنها را در پناه خود ، نگهدارى مى كند و هر يك را بنا بر مصلحتش ، اداره مى نمايد .
و موجودات بى جان را با قدرت خويش ، نگه مى دارد و آنهايى را كه به يكديگر پيوسته اند ، از فرو پاشيدن ، حفظ مى كند و آنها را كه از هم جدايند ، از به هم پيوستن ، نگه مى دارد . آسمان را از اين كه بر زمين افتد (مگر با اجازه خود او) ، حفظ مى كند و زمين را از اين كه فرو ريزد (مگر به اجازه خود او) نگه مى دارد ، چرا كه او نسبت به بندگانش ، رئوف و مهربان است .


منتخب نهج الذكر (ع-ف)
288

4 / 1

تَفسيرُ الحَمدِ

الف ـ شُكرُ النِّعَمِ

۴۸۰.الإمام عليّ عليه السلامـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: الحَمدُ شُكرٌ . ۱

۴۸۱.عنه عليه السلامـ في كِتابِهِ إلى مَلِكِ الرّومِ حينَ سَأَلَهُ عَن تَفسيرِ فاتِحَةِ الكِتابِ ـ: أمّا قَولُهُ : «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَــلَمِينَ » فَذلِكَ ثَناءٌ مِنّا عَلى رَبِّنا تَبارَكَ وتَعالى بِما أنعَمَ عَلَينا . . . . ۲

۴۸۲.الإمام الرضا عليه السلام :إنَّ قَولَهُ عز و جل : «الْحَمْدُ لِلَّهِ» إنَّما هُوَ أداءٌ لِما أوجَبَ اللّهُ عز و جلعَلى خَلقِهِ مِنَ الشُّكرِ ، وشُكرٌ لِما وَفَّقَ عَبدَهُ مِنَ الخَيرِ . ۳

۴۸۳.الإمام الجواد عليه السلام :جاءَ رَجُلٌ إلَى الرِّضا عليه السلام فَقالَ لَهُ : يَابنَ رَسولِ اللّهِ ، أخبِرني عَن قَولِ اللّهِ عز و جل : «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَــلَمِينَ» ما تَفسيرُهُ؟
فَقالَ : لَقَد حَدَّثَني أبي عَن جَدّي عَنِ الباقِرِ عَن زَينِ العابِدينَ عَن أبيهِ عليهم السلام : إنَّ رَجُلاً جاءَ إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فَقالَ : أخبِرني عَن قَولِ اللّهِ عز و جل : «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَــلَمِينَ » ما تَفسيرُهُ؟
فَقالَ : «الحَمدُ للّهِِ» هُوَ أن عَرَّفَ عِبادَهُ بَعضَ نِعَمِهِ عَلَيهِم جُمَلاً؛ إذ لا يَقدِرونَ عَلى مَعرِفَةِ جَميعِها بِالتَّفصيلِ ؛ لِأَنَّها أكثَرُ مِن أن تُحصى أو تُعرَفَ ، فَقالَ لَهُم : قولوا : الحَمدُ للّهِِ عَلى ما أنعَمَ بِهِ عَلَينا رَبُّ العالَمينَ ، وهُمُ الجَماعاتُ مِن كُلِّ مَخلوقٍ مِنَ الجَماداتِ وَالحَيَواناتِ؛ وأمَّا الحَيَواناتُ فَهُوَ يُقَلِّبُها ۴ في قُدرَتِهِ ، ويَغذوها مِن رِزقِهِ ، ويَحوطُها بِكَنَفِهِ ، ويُدَبِّرُ كُلّاً مِنها بِمَصلَحَتِهِ .
وأمَّا الجَماداتُ فَهُوَ يُمسِكُها بِقُدرَتِهِ؛ ويُمسِكُ المُتَّصِلَ مِنها أن يَتَهافَتَ ، ويُمسِكُ المُتَهافِتَ مِنها أن يَتَلاصَقَ ، ويُمسِكُ السَّماءَ أن تَقَعَ عَلَى الأَرضِ إلّا بِإِذنِهِ ، ويُمسِكُ الأَرضَ أن تَنخَسِفَ إلّا بِأَمرِهِ ، إنَّهُ بِعِبادِهِ رَؤوفٌ رَحيمٌ . ۵

1.شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۲۶۱ ح ۵۱ وراجع الدرّ المنثور : ج ۱ ص ۳۰ .

2.إرشاد القلوب : ص ۳۶۶ ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۵۹ ح ۵۳ وج۱۰ ص ۶۱ ح ۴ .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۱۰ ح ۹۲۶ ، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۵۴ ح ۴۶ .

4.في المصدر : «يقبلها» ، والتصويب من المصدرين الآخرين .

5.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۸۲ ح ۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۲۷۴ ح ۱۷ و ج ۹۲ ص ۲۲۴ ح ۲ .

  • نام منبع :
    منتخب نهج الذكر (ع-ف)
    سایر پدیدآورندگان :
    همکار: افقي، رسول؛ مترجم: شيخي، حميد رضا
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 94599
صفحه از 640
پرینت  ارسال به