حجيّت و نقش دانش های بشری در فهم و نقد روايات - صفحه 35

فلسفه و نقش آن

علامه معتقد است كه حقايق اخبار خاندان نبوت، دريايي درك ناشدني است؛ چرا كه آن تالي تلو قرآن است. ۱ و در ذيل ابواب «شناخت خدا» مي‌نويسد:
اينها معجزه ائمه( ماست كه هر كس نمي تواند از آن اطلاع يابد. بنابراين صدور اين احاديث از ائمه( خرق عادت است. ۲
و در ذيل روايت “ الواحِدُ بِلا تَأويلَ عَدَدٍ» مي‌گويد:
اين از دقايق علم توحيد و اسرار معارف الهي است كه فقط عقول مجرب در دقايق برهان به آن راه مي‌يابند و كلام امام علي( در ردّ كساني است كه فكر مي كنند در شرع مسأله غامض و امر دقيق وجود ندارد. ۳
لذا، در باب «ابطال ديدن خدا» در ذيل حديث چهارم مي‌نويسد:
ائمه ما باب استدلال عقلي بر ربوبيات را گشوده اند. ۴
و به همين سبب احاديث شيعه را به دليل اشتمال بر مسائل معقول ستوده است. ۵
او در جاي جاي آثارش، به اين مسأله اشاره كرده كه روايات ما، برهاني است و خطابي و اقناعي نبوده و مبين دقايق علم توحيد است. از اين رو، نبايد در تفسير آن به ذكر معاني ساده اكتفا كرد. ۶ لذا ضمن تأكيد بر علوم عقلي و ذكر پيشينه آن توضيح مي‌دهد كه علوم عقلي ميراث يونانيان كافر، و مضر به دين نيست؛ چرا كه حديث پيامبر( “ الحکمة ضَالَةُ المـُؤمِن» ـ كه متفق عليه است ـ از سخن آن حضرت و هم كلام امير المومنين( رد اين تهمت مي كند ۷ و مي‌گويد:
فلسفه ـ كه در زمره علوم عقلي است ـ مضاد با دين نبوده است. ۸ و نمي توان گفت: هر چه فلسفه است بر خلاف دين است و نبايد در تفسير آورد. ۹

فلسفه مقبول

اما آنچه اينجا قابل بررسي است، اين است كه با وجود آنچه آمد، شعراني در برخي مواقع تصريح مي كند:
فلسفه يك طريقه واحد نيست ۱۰ و لذا نبايد مسائل فلسفي را با عقايد ديني ممـزوج كرد. ۱۱

1.الوافي، ج۲۶، ص۵۵۵ .

2.همان، ج۱، ص۳۰۷ .

3.«يکتاست نه به معني عدد» ( شرح اصول الكافي، ج۴، ص۱۹۰و ج۴، ص۸۴) .

4.همان، ج۳، ص۱۷۶ .

5.همان، ج۳، ص۲۸۱ .

6.همان، ج۳، ص۲۲۸ و ج۳، ص۲۱۶ و ج۴، ص۱۸۰ .

7.«حکمت، گمشده مؤمن است» (روح الجنان، ج۳، ص۱۳۹) .

8.الوافي، ج۲۵، ص۶۸۲ ـ ۶۸۴ .

9.منهج الصادقين۱، ص۲۷ .

10.شرح اصول الكافي، ج۴، ص۲۳۲و ج۱۲، ص۵۷۳؛ منهج الصادقين، ج۱، ص۲۷ .

11.منهج الصادقين، ج۸، ص۱۱۸ .

صفحه از 54