تطبيق آنچه شيخ مي گويد با آنچه در حديث آمده، بر عهده خواننده، اما اختلافي از نظر معنا وجود ندارد. ۱
و در جايي ديگر ميگويد:
كلام امام دلالت دارد مكان، مخلوق خداست و اين مذهب اكثر فلاسفه است. ۲
وي احاديث بسياري را خود در پرتو قواعد فلسفي فهميده است. ۳
عرفان و نقش آن
همان گونه كه پيشتر اشاره شد، علامه معتقد بود كه دين بايد مستند به دليل برهاني و يا كشف عرفاني باشد. ۴ البته مراد وي از كشف، نه مطالبي است كه بر پايه ذوق و سليقه باشد، بلكه همان كشفي كه ملاصدرا از آن اين چنين تعبير ميكند كه: «البرهان الحقيقي لا يخالف الشهود الكشفي». ۵
عرفان مقبول
علامه در گام اول، سعي دارد تا اين دانش ارجمند را به ميراث ائمه( مستند سازد، و لذا در باب «درجات ايمان»، نه تنها روايات را در پرتو قواعد عرفاني فهميده و شرح كرده است، بلكه در ذيل اين بخش از روايت “ اِنَّ اللّـهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَضَعَ الاِيمانَ عَلَي سَبعَةِ اَسهُمٍ» ؛ خداوند ايمان را بر هفت بخش قرار داد، ميگويد:
اين از مراتب سلوك است.
و بعد از تعريف سلوك، اشاره ميكند كه اين مراتب از جهت تقسيم نامتناهي است و به اعتبار هر تقسيم، اعداد مختلف ميشوند و به اين صورت از احاديث عددي اين باب رفع اختلاف مينمايد و ميگويد:
طوسي در اوصاف الاشراف به شش قسم و هر قسم را به شش قسم ديگر و منازل السائرين را به ده قسم و هر قسم را به ده قسم ديگر تقسيم نموده است؛ اما مولاي ما، امام صادق(، در اين حديث به هفت قسم و در حديثي ديگر به ده قسم... تقسيم نمودهاند، همه صحيح است، اما شايسته، «حفظ اصطلاح امام» است. ۶
1.همان، ج۳، ص۲۳۸ .
2.همان، ج۳، ص۱۱۱ .
3.فهم روايات در پرتو قاعده عدم تزاحم امور مادي با غير مادي (منهج الصادقين، ج۹، ص۱۱و ج۱۰، ص۱۴۱؛ روح الجنان، ج۳، ص۱۸۸و۲۵۴ و ج۲، ص۴۹۲)، فهم در پرتو قاعده امكان تمثل اجسام مجرد در قوالب جسماني (شرح اصول الكافي، ج۱، ص۸۲ و ج۶، ص۴۱۱ و ج۶، ص۴۱؛ صحيفه سجاديه، ص۲۴)، فهم در پرتو قاعده اسباب و وسائط و عدم منافات آن با اصول توحيدي (روح الجنان، ج۱۱، ص۵۸؛ نثر طوبي، ص۸۲؛ صحيفه سجاديه، ص۱۶۷) و فهم در پرتو قاعده بسيط الحقيقة (صحيفه سجاديه، ص۱۶۹) .
4.شرح اصول الكافي، ج۱، ص۱۷۷ .
5.الاسفار الاربعة، ج۲، ص۳۱۵ .
6.شرح اصول الكافي، ج۸، ص۱۳۱ .