سيف منتضي شرح حديث امام رضا (ع) (شرح حديث عمران صابى) - صفحه 240

4. شرح حديث عمران صابى، از: علاّمه محمّد باقر مجلسى (1111 ق)، كه در بحار الأنوار، برخى از فقرات آن را به صورت مختصر شرح داده است. ۱
5. شرح حديث عمران صابى، عربى، از: سيّد بهاء الدين محمد بن محمدباقر حسينى مختارى اصفهانى نائينى (1140ق).
اين شرح مختصر ، ردّى است بر ايراد علاّمه مجلسى درباره سؤال عمران «هل كان الكائن معلوما في نفسه عند نفسه». مجلسى مى فرمايد: اين سؤال و جواب بسيار مبهم و پيچيده است و چهار وجه در حلّ آن به نظر مى رسد كه هيچ يك خالى از اشكال نيست. شارح به همه اين وجوه ايراد گرفته و به آنها مشروحا پاسخ داده است. نسخه اين شرح در ضمن مجموعه ش 7923 كتاب خانه آستان قدس رضوى، نگهدارى مى شود ۲ و بر اساس آن در ميراث حديث شيعه به چاپ رسيده است.
6. شرح حديث عمران الصابي، عربى، از: خليل بن محمد اشرف قائينى اصفهانى قزوينى (1136 ق). اين شرح به روش حكمى و عرفانى و به طور مبسوط برگزار شده و در روز چهارشنبه 21 محرم 1123ق به پايان رسيده است.
از اين شرح تاكنون يازده نسخه شناسايى گرديده ۳ و در مؤسسه دار الحديث در دست تصحيح قرار دارد و در شماره هاى بعدى ميراث ـ با لطف حضرت حق ـ منتشر خواهد شد.
7. شرح حديث عمران صابى، عربى، از: سيد كاظم بن قاسم حسينى رشتى (1259ق). شارح ، اين كتاب را به خواهش ميرزا زين العابدين نامى

1.بحارالأنوار، ج ۵۴ ، ص ۴۷ ـ ۵۷.

2.فهرست نسخه هاى خطى آستان قدس رضوى، ج ۱۴ ، ص ۲۸۷.

3.فهرستگان نسخه هاى خطى حديث و علوم حديث شيعه، ج ۴، ص ۳۰۵.

صفحه از 350