سيف منتضي شرح حديث امام رضا (ع) (شرح حديث عمران صابى) - صفحه 270

غاذيةٌ يجوز أن يفقِدَ سائر القوى دونها، كذلك حال اللامسةِ للحيوانِ ؛ لأنّ صلاحَ مزاجِِهِ مِن الكيفيات الملموسة ، و فساده به اختلالها ، و الحس طليعة للنفس، فيجب أن يكون الطليعة الاُولى هى ما يدلّ على ما يقع به الفساد و يحفظ به الصلاح /23/ و أن يكون قبل الطلائع التي تدلّ على اُمور يتعلّق بها منفعة خارجةٌ عن القوام أو مضرّةٌ خارجةٌ عن الفساد ـ انتهى كلامه ـ . ۱
و ملموسات دو قسم است: يكى اوايل ملموسات است كه آنها حرارت و برودت و رطوبت و يبوست است. دويم غير اوايل است كه مدرك به توسط اوايل است، مثل لطافت و كثافت و بشاشت و لزوجت و جفاف و خفّت و ثقل و مثل خشونت و ملاست - اگر چه بعضى از مقوله وضع شمرده اند اين دو تا را - و مثل اصوات و كيفيات عارضه اصوات از تقطيعاتى كه توليد حروف مى كنند و به قوه سامعه مى رسند و طعوم مطعومات . و گفتيم كه بعضى خشونت و ملاست را از مقوله وضع شمرده اند وآن امام فخر است؛ چنان كه شارح قوشچى نقل كرده است:
قال الإمام:
قد ظُنّ في أمرين أنّهما من الكيفيات الملموسة و ليسا كذلك. الأوّل الخشونة و الملاسة؛ فإنّ الخشونةَ عبارةٌ عن اختلاف الأجزاء في ظاهر الجسم بأن يكون بعضها ناتيا و بعضها غايرا ، و الملاسة عبارة عن استوئها ، فهما من باب الوضع. انتهى. ۲

[2.موزونات (اجسامى كه وزن دارند) ]

موزون نوع دويم از حدود خلق اجسام است كه وزن عارض آنها مى شود كه ما وقع عليه الوزن اند. و مراد از موزون ، اجسام به ملاحظه وزن است كه آن فهميده شود به توسط خفّت و ثقل . و در لغت مذكور است : «شيء خِفٌّ بالكسر أي خفيف ، و التخفّف ضدّ التثقّل» ۳ و در ترجمه ثقل گويد: «الثِّقل بالكسر ضدّ الخِفّة» ۴ و اين دو تا

1.شفا، ابن سينا، ج ۱، ص ۲۹۹.

2.شرح تجريد الاعتقاد، علاء الدين على بن القوشجى، ص ۲۳۲.

3.مجمع البحرين، ج ۱، ص ۶۷۱.

4.تاج العروس، ج ۷، ص ۲۴۵.

صفحه از 350