سيف منتضي شرح حديث امام رضا (ع) (شرح حديث عمران صابى) - صفحه 302

عقول در حقيقتِ واجب ، تحيّر عظيم دارند و از بزرگان ۱ مسموع است: رب زدني تحيراً فيك. ۲
در آلا فكر كردن شرط راه استولى در ذات حق محض گناه است۳
«و مذكور نيست»: لفظ مذكور را مشتق از ذُكر به ضم اوّل مى توان گرفت ؛ يعنى به ذهن ذاهنى نيامده است و محاط اذهان نشده است.
«و منسى نيست»: لفظ منسى مشتق است ۴ [از] نسأ كه به معنى ترك آمده است، مثل قوله تعالى : «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ»۵ أي : تركوا اللّه فتركهم . و استعمال مى شود در ترك از روى تعمد، مثل قوله تعالى: «وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ»۶ ، أي : لا تقصدوا الترك و الإهمال. و در معنى خلاف ذُكر استعمال مى شود، كقوله تعالى : «نَسْيًا مَّنسِيًّا»۷ و به معنى تأخير آمده است ، يقال : «نسأت الشيء إذا أخّرته» و در حديث است : صلة الرحم تنسئ في الأجل أي تؤخره. ۸
و باز وارد شده است : صلة الرحم مبرءَة للمال و منساة في الأجل۹ و مراد اين است كه نيست اين كه عباد خدا از خدا بالكليه ذاهل و غافل بوده باشند، فتأمّل .
و قول امام عليه السلام : و ذلك كله قبل الخلق إذ لا شئ غيره، يعنى اينها كه ذكر كرديم از اوّل اوصاف توحيد تا آخر توصيف مرتبه ذات به بحت است كه مرتبه هويت و عما

1.اين حديث از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و امام سجاد عليه السلام ، نقل شده است.

2.حديثى است كه به حضرت پيامبر صلى الله عليه و آله نسبت داده شده، ولى در كتاب هاى حديثى يافت نشده است. مصادر نقل اين حديث كتاب هاى عرفانى است و در اين كتاب ها ذكر شده است: مرصاد العباد، ص ۳۲۶ ؛ روح الأرواح، ص ۴۶۴؛ كشف المحجوب، ص ۳۵۳، در هر سه با اين عبارت: يا دليل المتحيّرين، زدني فيك تحيّرا؛ نفحات الاُنس، ص ۵ ؛ شرح الاسماء الحسنى، ج ۱، ص ۱۹۸، با اين عبارت: ربّ زدني تحيُّرا منك .

3.گلشن راز، «سؤال در مورد فكرت»، جواب، بيت اوّل.

4.ر.ك: مجمع البحرين، ج ۴ ، ص ۳۰۷.

5.سوره توبه، آيه ۶۷.

6.سوره بقره، آيه ۲۳۷.

7.سوره مريم، آيه ۲۳.

8.مجمع البحرين، ج ۴ ، ص ۳۰۰.

9.اصل حديث چنين است صلة الرحم مثراة في المال و منسأة في الأجل . ر.ك: مجمع البحرين، ج۱، ص ۳۱۰ و ج۴، ص ۳۰۰ و بحارالأنوار ، ج ۷۱، ص ۸۸.

صفحه از 350