هزار حدیث در یکصد موضوع 03 - صفحه 40

40 ـ انسان

۰.امام علی علیه السلام:
الأدبُ في الإنسانِ كشَجَرةٍ أصلُها العقلُ.۱

۰.ريشه درخت ادب در انسان، خرد است.

۰.امام صادق علیه السلام:
ـ لعُمَرَ بنِ يَزيدَ و قد تَعَشّى عِندَهُ إذ تَلا هذهِ الآيَةَ: «بَلِ الإنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ» ـ: يا أبا حَفصٍ، ما يَصنَعُ الإنسانُ أن يَتَقَرَّبَ إلى اللهِ عز و جل بخِلافِ ما يَعلَمُ اللهُ تعالى؟! إنَّ رسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله كانَ يقولُ: مَن أسَرَّ سَرِيرَةً رَدّاهُ اللهُ رِداءَها إن خَيرا فَخَيرٌ و إن شَرّا فَشَرٌّ.۲

۰.ـ به عمر بن يزيد كه نزدش شام می‏خورد، و پس از تلاوت اين آيه: «بلكه انسان به خود بيناست» ـ فرمود: اى ابا حفص! انسان را چه سود كه بر خلاف آنچه خداوند متعال [از باطن او] می‏داند به او تقرّب جويد. رسول خدا صلی الله علیه و آله مى‌فرمود: هر كه نيّتى در دل داشته باشد، خداوند رداى آن را بر او مى‌پوشاند؛ اگر خوب باشد، ردايى خوب بپوشاند و اگر بد باشد، ردايى بد.

۰.امام علی علیه السلام:
إنّ في الإنسانِ عَشرَ خِصالٍ يُظهِرُها لِسانُهُ: شاهِدٌ يُخبِرُ عَنِ الضَّميرِ، و حاكِمٌ يَفصِلُ بَينَ الخِطابِ، و ناطِقٌ يَرُدُّ بهِ الجَوابَ، و شافِعٌ يُدرِكُ بهِ الحاجَةَ، و واصِفٌ يَعرِفُ بهِ الأشياءَ، و أميرٌ يأمُرُ بالحُسنِ، و واعِظٌ يَنهى عَنِ القَبيحِ، و مُعَزٍّ تَسكُنُ بهِ الأحزانُ، و حاضِرٌ تُجلى بهِ الضَّغائنُ، و مُونِقٌ تَلتَذُّ بهِ الأسماعُ.۳

۰.در انسان ده خصلت وجود دارد كه زبانِ او آنها را آشكار می‏سازد: زبان گواهى است كه از درون گزارش می‏دهد. داورى است كه به دعواها فيصله می‏دهد. گويايى است كه به وسيله آن [به پرسش‌ها] پاسخ داده می‏شود. واسطه‏ای است كه با آن مشكل برطرف می‏شود. توصيفگرى است كه با آن اشياء شناخته می‏شود. فرماندهى است كه به نيكى فرمان می‏دهد. اندرزگويى است كه از زشتى باز می‏دارد. تسليت دهنده‏ای است كه غم‌ها با آن تسكين می‏يابد. حاضرى است كه به وسيله آن كينه‏ها برطرف می‏شود و دلربايى است كه گوش‌ها به وسيله آن لذّت می‏برد.

۰.امام علی علیه السلام:
ما أعجَبَ هذا الإنسانَ: مَسرورٌ بدَرْكِ ما لَم يَكُن لِيَفُوتَهُ، مَحزونٌ على فَوْتِ ما لَم يَكُنْ لِيُدرِكَهُ، و لَو أ نّهُ فَكَّرَ لَأبصَرَ، و عَلِمَ أنّهُ مُدَبَّرٌ، و أنّ الرِّزقَ علَيهِ مُقَدَّرٌ، و لاَقتَصَرَ على ما تَيَسَّرَ و لَم يَتَعَرَّضْ لِما تَعَسَّرَ.۴

۰.اين انسان چه شگفت است! با رسيدن به چيزى كه از دستش نمی‏رفت، خوشحال می‏شود و براى از دست دادن چيزى كه به آن نمی‏رسيد، اندوهگين می‏شود، حال آن كه اگر خوب مى‌انديشيد، می‏فهميد و می‏دانست كه او را تدبير و روزى‌اش را تقدير كرده‌اند، و به آنچه برايش آسان است، بسنده می‏كرد و به آنچه برايش دشوار است، نمى‌پرداخت.

۰.امام علی علیه السلام:
اِعجَبوا لِهذا الإنسانِ يَنظُرُ بِشَحْمٍ، و يَتَكلَّمُ بِلَحمٍ، و يَسمَعُ بِعَظمٍ، و يَتَنفَّسُ مِن خَرمٍ!!۵

۰.از اين انسان در شگفت آييد: با تكّه‌اى پيه مى‌بيند و با تكّه گوشتى سخن مى‌گويد و با استخوانى مى‌شنود و از شكافى نفَس مى‌كِشد!!

۰.امام علی علیه السلام:
ألا و إنّ اللِّسانَ بَضعَةٌ مِن الإنسانِ، فلا يُسعِدُهُ القَولُ إذا امتَنعَ، و لا يُمهِلُهُ النُّطقُ إذا اتَّسَعَ.۶

۰.بدانيد كه زبان پاره‏ای از پيكر انسان است كه اگر [از تكلم] خوددارى ورزد، گفتار به كمك او نمى‌آيد و هرگاه باز شود، نطق مهلتش نمى‌دهد.

۰.امام علی علیه السلام:
ما تَزَيَّنَ الإنسانُ بزِينَةٍ أجمَلَ مِن الفُتُوَّةِ.۷

۰.انسان، به زيورى زيباتر از جوانمردى آراسته نشده است.

۰.امام علی علیه السلام:
إنّ اللهَ سبحانَهُ يُحِبُّ أن تَكونَ نِيَّةُ الإنسانِ لِلنّاسِ جَميلَةً، كما يُحِبُّ أن تَكونَ نِيَّتُهُ في طاعَتِهِ قَويَّةً غَيرَ مَدخولَةٍ.۸

۰.خداوند سبحان دوست دارد كه نيّت انسان نسبت به مردم زيبا باشد، همچنان كه دوست دارد نيّت او در اطاعت از وى نيز نيرومند و بى‌ريا باشد.

۰.امام علی علیه السلام:
الصِّدقُ رَأسُ الإيمانِ، و زَينُ الإنسانِ.۹

۰.راستى، سر آمد ايمان و زيور انسان است.

۰.امام علی علیه السلام:
الجَهلُ في الإنسانِ أضَرُّ من الآكِلَةِ في البَدَنِ.۱۰

۰.نادانى در انسان، زيان بارتر است از بيمارى خوره در بدن.

1.۱‌. غرر الحكم: ۲۰۰۴

2.۲‌. الكافي: ۲ / ۲۹۴ /۶

3.۳‌. الكافي: ۸ / ۲۰ /۴

4.۴‌. بحار الأنوار: ۷۸/ ۵۴/۹۹

5.۵‌. نهج البلاغة: الحكمة ۸

6.۶‌. نهج البلاغة: الخطبة ۲۳۳

7.۷‌. غرر الحكم: ۹۶۵۹

8.۸‌. غرر الحكم: ۳۷۰۳

9.۹‌. غرر الحكم: ۱۹۹۳

10.۱۰‌. غرر الحكم: ۱۸۳۰

صفحه از 100