تاريخ : چهارشنبه 1394/12/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49578
قرآن کریم زنده و زندگی‌بخش است

قرآن کریم زنده و زندگی‌بخش است

رحیم‌پور ازغدی گفت: خداوند قرآن کریم را زنده و زندگی‌بخش معرفی کرده است و از انسان‌ها خواسته است که خدا و رسول خدا را اطاعت کنند تا انسان‌ها را زنده کند، قرآن و حدیث آمده است که ما را زنده کند و به ما حیات عقلانی و روحانی بدهد.

به گزارش  خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار شنبه این هفته (۵ اسفند) در نشست بصیرتی «نقش قرآن و حدیث در حوزه علوم انسانی و نظام‌سازی» که در سالن همایش‌های موسسه فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، عنوان کرد: کسانی که عاشق انقلاب اسلامی و ارزش‌های اسلامی هستند، به این نهضت دل بستند و حتی رقبا و دشمنان انقلاب اسلامی از انقلاب اسلامی الهام گرفتند و حتی دشمنان تحت تأثیر انقلاب وشعارها  و ارزش‌های انقلاب قرار گرفتند.

انقلاب اسلامی با نگاه عقلانی و اجتهادی، مسیر تاریخ را عوض کرده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: انقلاب اسلامی با نگاه عقلانی و اجتهادی، مسیر تاریخ را عوض کرده است و با تفسیر شیعی اهل بیتی از اسلام در برابر همه مکاتب موجود در جهان حرف دارد.

رحیم پور ازغدی با بیان این که ما در حوزه نظام‌سازی با مشکلاتی در جامعه مواجه هستیم، گفت: ما تا کنون توانستیم که توجه جهان را به خود جلب کنیم و دوست و دشمن و رقیب، چیزهای زیادی از انقلاب اسلامی آموختند.

زخم‌های سیستم را علاج کنیم

وی ادامه داد: دشمن و رقبای ایران به دنبال زخم‌های ما هستند تا بر آن نمک بپاشند و به دنیا نشان دهند که ما الگوی خوبی برای دیگران نیستیم، بنابراین ما باید به دنبال زخم‌های سیستم بگردیم و آن‌ها را علاج کنیم.

استاد دانشگاه تصریح کرد: ما با مشکلاتی در بخش نظری، سبک زندگی غلط اجتماعی و مدیریت‌های نظام با مشکلاتی مواجه هستیم که باید آنها را رفع کنیم.

رحیم پور ازغدی تأکید کرد: ما در بخش‌های الگوسازی موفق نبودیم و باید از معیارهای قرآن و حدیث استفاده کنیم و آنها را در نظام سازی به کار ببریم.

امروز خانواده، بازار و رسانه مبتنی بر قرآن و حدیث در جوامع وجود ندارد

وی یادآور شد: بسیاری از مردم، آیات و احادیث را شنیدند و ممکن است که آنها را حفظ باشند، ولی نمی‌توانند در متن جامعه و زندگی خود به کار ببرند و امروز خانواده، بازار و رسانه مبتنی بر قرآن و حدیث در جوامع وجود ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: قرآن و حدیث یک هندسه است که این هندسه را درست دیدن و جای اصل و فرع را عوض نکردن در آن مهم است.

قرآن کریم زنده و زندگی‌بخش است

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: خداوند قرآن کریم را زنده و زندگی‌بخش معرفی کرده است و از انسان‌ها خواسته است که خدا و رسول خدا را اطاعت کنند تا انسان‌ها را زنده کند، قرآن و حدیث آمده است که ما را زنده کند و به ما حیات عقلانی و روحانی بدهد.

وی با بیان این که همه ملت‌ها میراث مکتوب و متون مقدس دارند، عنوان کرد: در برخی متون ملت‌های دیگر، تحریف‌هایی ایجاد شده است، اما در متن قرآن و احادیث، ارتباط دادن درست معنویت و مادیت وجود دارد که در دیگر متون نیست.

قرآن و حدیث آمده است که مادی را معنوی کند

استاد دانشگاه ادامه داد: در متون قرآن و احادیث، تعریف درست از معنویت و تلاش برای تنظیم امور معنوی وجود دارد، قرآن کریم و حدیث مانند مدرنیته غرب نیست که معنویت را مادی کند و یا مانند عرفان‌های شرق نیست که معنویت را بی ربط از مادیت نشان دهد.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: قرآن و حدیث آمده است که مادی را معنوی کند و به همه ابعاد زندگی بشر توجه کرده است، به طوری که توحید را به سطوح مختلف زندگی بشر گره زده است.

متأسفانه امروز قرآن و سنت و معنویت در روح جامعه ما نهادینه نشده است

وی اظهار داشت: متأسفانه امروز قرآن و سنت و معنویت در روح جامعه ما نهادینه نشده است و ما باید این مشکل را از جامعه رفع کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام تأکید داشتند که هر کاری که انجام می‌دهند و هر سخنی که می‌گویند، ثبت شود، زیرا ممکن است که پاسخ سوال افراد در آینده باشد و یا ممکن است که  سال‌ها بعد برخی انسان‌ها معنی و حرف سخنان و اعمال آن حضرت را بفهمند.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: برخی افراد هستند که دیدگاه مادیت دارندو  دین را منشأ الهی نمی دانند و معتقدند که منشأ انسانی دارد و تجربه عرفانی و بشری است.

وی عنوان کرد: اگر ما قرآن و احادیث را این گونه تعریف کنیم که به لحاظ معرفتی قابل اثبات است، اما به لحاظ عملی منشأ نظام‌سازی نیست و به طور کلی آن را تجربه عرفانی در نظر بگیریم، کسی با این تئوری مخالفت نمی‌کند، اما گر بگوییم که ایمان به خدا مستلزم نفی برخی از مناسبات اجتماعی و اقتصادی غلط و نفی برخی حکومت‌ها و روابط است و قرآن و حدیث را به عرصه عمل بیاوریم، مخالفان زیادی پیدا می‌کند.

انسان‌های معنوی فقط به فکر خود نیستند

استاد دانشگاه با بیان این که معنویون در اعتقاد به قرآن و سنت به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی به قرآن، پیامبر، نماز و قیامت اعتقاد دارد، اما اینها اعتقادات زبانی است و در مباحث فردی آنها کاربرد دارد.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اگر نماز خواندن برای خداوند کافی بود، هیچ گاه خداوند نمی‌فرمود که «ویل للمصلّین؛ وای بر نمازگزاران»؛ نمازگزارانی که کاری به سفره خالی گرسنگان ندارند، نمازگزارانی که به عدالت اجتماعی و عدالت‌خواهی توجهی ندارند، مورد مرضی خداوند نیستند.

وی با بیان این که انسان‌های معنوی فقط به فکر خود نیستند، بلکه به فکر دیگران نیز هستند، اضافه کرد: کسانی که به روح نماز توجه نمی کنند، نماز آنها با عدالت اجتماعی، اقتصادی و کرامت انسان‌ها ارتباطی ندارد و این نماز برای آنها هزینه ای ندارد.

خوارج بدون عقل، عدالت، اعتدال و انصاف سراغ قرآن رفتند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: خوارج همه اهل عبادت، زاهد، مرگ طلب و حافظ قرآن بودند و جای مهر بر پیشانی آنها بود، اما در آخر اقدام به شهادت امام علی (ع) کردند.

رحیم پور ازغدی افزود: خوارج به ظاهر اهل حق و به دنبال حق بودند، ولی به دام باطل افتادند، زیرا عقل و عدل در اعمال و رفتار آنها حاکم نبود و بدون عقل، عدالت، اعتدال و انصاف سراغ قرآن رفتند.

وی با بیان این که امام خمینی (ره) اهل عرفان بود، یادآور شد: عرفان امام راحل (ره) تنها در زبان نبود، بلکه در عمل بود و زمانی که امام درس عرفان می‌گفتند، قلب و روح و جسم افراد با عرفان آمیخته می‌شد.

خدا به ما عقل داده است تا شریعت به صورت عاقلانه اجرا شود

استاد دانشگاه عنوان کرد: ما به دو گونه می‌توانیم به قرآن و احادیث نگاه کنیم، یا این که این آیات و احادیث جمله‌های متبرک پراکنده است و یا این که پیام خداوند برای بشر است.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم به همه بشریت در کل تاریخ می‌فرماید که من همه شما را آفریدم، یعنی خداوند ناطق است و به شعور بشر احترام گذاشته است و با بشر حرف می‌زند.

وی ادامه داد: خدای عوالم با ما حرف می‌زند و قرآن و رسول خود را برای ما فرستاد و اجازه داد که ما نیز با او سخن بگوییم، برخی مکتب‌ها یا خدا را نفی می‌کند و یا خدایان غیرقابل درک و فهم دارند، اما خدا به ما عقل داده است تا شریعت به صورت عاقلانه اجرا شود.

تدبیر کل جهان در اختیار خداست و همه بشر از یک ریشه و منشأ هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: امام علی (ع) می‌فرماید که کل بشریت یکی هستند، اهمیت این حرف زمانی دانسته می‌شود که همه بگویند که همه عالم یک خدا دارد، تدبیر کل جهان در اختیار خداست و همه از یک ریشه و منشأ هستیم.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اگر همه بشر خود را از یک ریشه بدانند، نتیجه عرفانی، کلامی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی خواهد داشت، نتیجه این می‌شود که حقوق همه انسان‌ها یکی است، نتیجه این است که همه با هم رابطه اخلاقی داشته باشند و هیچ گروهی حق مالکیت بر گروه دیگر ندارد.

وی اضافه کرد: اگر همه مردم به این نتیجه برسند که خدای واحد دارند، هم سر نماز و هم سر سفره متفرق نمی‌شوند، اما از این جا به بعد مذهبی شدن خطرناک می‌شود و زندگی توحیدی از عالم ذهنیات به عالم عینیات می‌آید و این تئوری، دشمن پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه عنوان کرد: «لااله الّاالله» بدین معناست که خدای فقیر و غنی و خدای همه یکی است، اما از لحظه ای که افراد به این کلمه معتقد نباشند، اختلاف ایجاد می‌شود، یکی از دلایلی که برخی افراد در طول تاریخ اسلام با اسلام و توحید مبارزه کردند، این بود که اسلام با طبقه بندی مخالف بود.

کرامت به جنسیت زن و مرد، طبقه، قدرت و نژاد ربطی ندارد

رحیم پور ازغدی یادآور شد: در تاریخ باستان ایران، تحصیل علم مختص سرمایه‌داران و مغ‌ها بود و رعایا حق تحصیل علم نداشتند و جز طبقات پست جامعه محسوب می‌شدند و کارهای پست انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: کرامت به جنسیت زن و مرد، طبقه، قدرت و نژاد ربطی ندارد، کرامت انسان‌ها به تقواست و هر  که انسان تر و معیار اخلاقی و رفتاری بیشتری داشته باشد، دارای کرامت بیشتری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: همه بشریت به لحاظ شرافت در عرض قرار دارند و در یک طبقه هستند، همه بشر، شرافت الهی و انسانی دارند. رعایت حدود و حقوق یک بحث است، اما اختلاف طبقاتی که منجر به اختلاف در شرافت و اختلاف در حقوق ذاتی بشر شود، مورد قبول اسلام نیست.

کسانی که در روابط بین‌المللی به تصمیم‌گیری‌های قدرت‌های بزرگ معتقدند، مشرک هستند

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: در جامعه ممکن است که همه افراد قرآن و حدیث بخوانند، ولی در عین حال ظلم و شرک به لحاظ عملی و نظری در مناسبات اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی حاکم باشد.

وی افزود: کسانی که در روابط بین‌المللی می‌گویند که ما نمی‌توانیم و قدرت‌های بزرگ جهان باید ناظربه اعمال ما باشند و برای ما تصمیم بگیرند، مشرک هستند و این اعتقاد، نوعی شرک از نوع پنهان است.

کسانی که از آمریکا و انگلیس می‌ترسند، یعنی از خدا نمی‌ترسند

استاد دانشگاه با بیان این که افراد مذهبی نیز ممکن است گاهی مشرک شوند، گفت: کسی که از آمریکا، انگلیس و صهیونیسم می‌ترسد، یعنی از خدا نمی‌ترسد، کسانی که مبنای حرف زدن و موضع و تصمیم‌گیری آنها برای خوشایند کفار و مستکبران تنظیم می‌کنند، توحید ندارند و موحد نیستند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: نمی‌توان نمازخوان بود، ولی به مسائل دیگر کاری نداشت، نمی‌توان نماز خواند ولی به یتیمان توجه نکرد، این افراد قرآنی نمی‌اندیشند.

وی یادآور شد: کسانی که قرآن و حدیث می‌خوانند با کلمه «فاعتبروا» آشنایی دارند، «فاعتبروا» یعنی نظام تاریخ و طبیعت قوانینی دارد و سنت‌های الهی هستند که بخشی از آنها مادی و بخشی نیز معنوی و در عالم غیب هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: هم معجزه سنت الهی و کرامت و امداد غیبی است و هم قوانین فیزیکی و شیمیایی از سنت‌های الهی است؛ «فاعتبروا» یعنی هم جهان طبیعت را ببینیم و هم تمدن‌ها و تاریخ را ببینیم و فرمول‌های عالم شهود و غیب را کشف کنیم.

ما باید از درون قرآن و حدیث، فرمول‌های نظری و عملی کل جهان را استنباط کنیم

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: آنها که تنها به قوانین عالم شهود وفادار بمانند، کافر هستند، اما مومن کسی است که هم قوانین عالم شهود و هم قوانین عالم غیب را قبول دارد.

وی تصریح کرد: بخشی از سنت الهی مربوط به عالم مادی و بخشی مربوط به عالم معنوی است، اما متأسفانه کفار در این مقطع تاریخ، در بخش مربوط به عالم مادی بیشتر از ما می‌فهمند.

استاد دانشگاه در پایان گفت: ما باید از درون قرآن و حدیث، فرمول‌های نظری و عملی کل جهان را استنباط کنیم و به عنوان پروژه به آن نگاه کنیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :