تاريخ : چهارشنبه 1394/12/26
کد خبر: 49991

گزیده « الخصال » منتشر شد

این گزیده برگرفته از کتاب « الخصال » تألیف علّامه شیخ صدوق می باشد که توسط اداره تدوین متون معاونت فرهنگی هنری دارالحدیث برگزیده و به چاپ رسیده است.

درباره گزیده حاضر:

گزیده حاضر براساس نسخه تصحیح شده به کوشش استاد علی اکبر  غفاری تنظیم یافته است.از مجموع هزار و دویست و پنجاه حدیث این مجموعه، صدو پنجاه حدیث با معیار مورد اشاره در درآمد انتخاب شده، براساس ساختار متن کتاب در سیزده بخش تدوین یافته است.

احادیث برگزیده، به دلیل به شمار آمدن الخصال از منابع اصلی حدیث شیعه، مستندسازی نشده اند.

ویژگی های کتاب:

کتاب « الخصال » مانند اغلب آثار شیخ صدوق، به ذکر احادیث ائمه علیهم السلام اختصاص دارد. و موضوع آن در مورد اخلاق نیکو و رفتارهای ناپسند اختصاص داده است.

وی بخش های مختلف کتاب را به ترتیب تعداد خصلت هایی که در احادیث برشمرده شده، تنظیم کرده است.

تعداد احادیث هر باب، یکسان نیست و در باب های مختلف، متفاوت است. که در مجموع کتاب « الخصال » در بیست و شش باب عددی، هزار و دویست و پنجاه و پنج حدیث آمده است. و مسند بودن هر کدام در ابتدای تمامی احادیث، به طور کامل بیان شده است.

درباره مؤلف:

ابو جعفر محمّد بن علی بن حسین بن موسی قمی، مشهور به « ابن بابویه » و « شیخ صدوق »، یکی از نامدارترین فقیهان و محدّثان شیعه است. ابن بابویه دارای تألیفات زیادی بوده است و ابن ندیم به خط شیخ صدوق دیده است که او دویست اثر از پدر خود را برای کسی اجازه کرده است.

آثار مؤلف:

۱.کتاب من لایحضره الفقیه

۲.عیون اخبار الرضا علیه السلام

۳.ثواب الاعمال

۴.مصادقة الاخوان

۵.علل الشرائع

۶.معانی الاخبار

۷.کمال الدین و تمام النعمه

۸.الامالی

۹.التوحید

۱۰.صفات الشیعه

۱۱.عقاید امامیه

۱۲.مدینة العلم

کتاب « گزیده الخصال » تألیف شیخ صدوق ، با شمارگان ۱۰۰۰ ، قیمت ۵۰۰۰ تومان ، توسط اداره تدوین متون معاونت فرهنگی هنری دارالحدیث منتشر شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :