113
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۲۶۷.امام على عليه السلام : دانش ، سه گونه است : دانش فقه براى دين ، دانش پزشكى براى تن ، و نحو براى زبان .

۲۶۸.امام على عليه السلام : دانش‏ها چهار گونه‏اند : دانش فقه براى دين ، دانش پزشكى براى تن ، دانش نحو براى زبان ، و ستاره‏شناسى براى شناخت زمان .

۲۶۹.امام على عليه السلام : دانش‏ها چهار گونه‏اند : دانشى كه سود مى‏رساند ؛ دانشى كه شفاعت مى‏كند ؛ دانشى كه بلند مى‏گرداند ؛ و دانشى كه پست مى‏سازد . آنچه سود مى‏رساند ، دين شناسى است و آنچه شفاعت مى‏كند ، قرآن‏شناسى است و آنچه بلند مى‏گردانَد ، سخن‏شناسى است و آنچه پست مى‏سازد ، ستاره‏شناسى‏۱ است .

۲۷۰.امام على عليه السلام : دانش ، بيش از آن است كه به آن ، احاطه پيدا شود .

۲۷۱.امام على عليه السلام : دانش ، بيش از آن است كه به حفظ درآيد .

ر . ك : ص 25 (حقيقت دانش)
و ص 537 (احكام آموختن) .

1.مأخذ حديث ، كتابى ضعيف است و بنا به صحيح بودن روايت، مقصود از علم نجوم، اخبار از تأثير نجوم بر زندگى انسان است و گرنه علم نجوم به معناى ستاره‏شناسى ، پرفايده و ممدوح است (ر . ك : ص ۵۷۱ «آنچه آموختنش حرام است / علم نجوم / سخنى درباره تحريم علم نجوم») .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
112

۲۶۷.الإمام عليّ عليه السلام : العِلمُ ثَلاثَةٌ : الفِقهُ لِلأَديانِ ، وَالطِّبُّ لِلأَبدانِ ، وَالنَّحوُ لِلِّسانِ.۱

۲۶۸.عنه عليه السلام : العُلومُ أربَعَةٌ : الفِقهُ لِلأَديانِ ، وَالطِّبُّ لِلأَبدانِ ، وَالنَّحوُ لِلِّسانِ ، وَالنُّجومُ لِمَعرِفَةِ الأَزمانِ.۲

۲۶۹.عنه عليه السلام : العُلومُ أربَعَةٌ ، عِلمٌ يَنفَعُ ، وعِلمٌ يَشفَعُ ، وعِلمٌ يَرفَعُ ، وعِلمٌ يَضَعُ ، فَأَمَّا الَّذي يَنفَعُ : عِلمُ الشَّريعَةِ ، وأمَّا الَّذي يَشفَعُ فَعِلمُ القُرآنِ ، وأمَّا الَّذي يَرفَعُ فَالنَّحوُ ، وأمَّا الَّذي يَضَعُ فَعِلمُ النُّجومِ‏۳ .۴

۲۷۰.عنه عليه السلام : العِلمُ أكثَرُ مِن أن يُحاطَ بِهِ.۵

۲۷۱.عنه عليه السلام : العِلمُ أكثَرُ مِن أن يُحفَظَ.۶

راجع : ص 24 (حقيقة العلم)
و ص 536 (أحكام التعلّم) .

1.تحف العقول: ص ۲۰۸ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۴۵ ح ۵۲ .

2.كنزالفوائد : ج ۲ ص ۱۰۹ ، أعلام الدين : ص ۸۳ ، معدن الجواهر : ص ۴۰ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۱۸ ح ۴۲ .

3.مصدر هذا الحديث ضعيف، و على تقدير صحة الخبر فالمراد من علم النجوم هو الإخبار عن تأثير النجوم في حياة الإنسان لا علم النجوم المتعارف في عصرنا الحاضر فإنّه ممدوح (راجع : ص ۵۷۰ «ما يحرم تعلّمه / علم النجوم / تعليق») .

4.المواعظ العدديّة : ص ۲۱۷ .

5.غرر الحكم : ح ۱۸۱۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۴ ح ۱۴۰۴ .

6.تاريخ اليعقوبي: ج ۲ ص ۵ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61205
صفحه از 973
پرینت  ارسال به