123
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

پژوهشى درباره معناى «حكمت» و أقسام آن‏

واژه «حكمت» ، در لغت ، از ريشه «حُكم» به معناى «منع» گرفته شده است ؛ زيرا حُكم و داورى عادلانه ، مانع ظلم است . همچنين ، دهنه اسب و ديگر چارپايان ، «حَكَمه» ناميده مى‏شود ؛ چون مانع و مهاركننده حيوان است و بر اين پايه ، علم، «حكمت» ناميده شده است ، چون از جهلِ عالِم ، جلوگيرى مى‏كند .۱ همچنين بر هر چيز نفوذناپذيرى ، صفت «محكم» اطلاق مى‏گردد .۲

آلوسى ، در تفسير روح المعانى ، در تبيين واژه حكمت ، از كتاب البحر نقل مى‏كند كه :
إنّ فيها تسعة وعشرين قولاً لأهل العلم ، قريبٌ بعضها من بعض . و عدّ بعضهم الأكثر منها اصطلاحًا و اقتصارًا على‏ ما رآه القائل فرداً مهمّاً من الحكمة ، وإلّا فهى فى الأصل مصدر من الإحكام ، و هو الإتقان في علمٍ أو عملٍ أو قولٍ أو فيها كلّها .3
دانشمندان ، در معناى اين كلمه ، 29 قول دارند كه برخى از آنها به هم نزديك

1.ابن فارس مى‏گويد : «الحاء و الكاف والميم ، أصل واحد و هو المنع ، وأول ذلك الحُكم ، و هو المنع من الظلم وسمّيت حَكَمة الدابة لأنّها تمنعها ... والحكمة هذا قياسها ، لأنّها تمنع من الجهل» (معجم مقاييس اللّغة : ج ۲ ص ۹۱) .

2.در الصحاح (ج ۵ ص ۱۹۰۲) آمده : «أحكمت الشى‏ء فاستحكم ، أى صار محكماً».

3.روح المعانى : ج ۳ ص ۴۱ .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
122
  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 60056
صفحه از 973
پرینت  ارسال به