125
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

به سه نوع تقسيم مى‏شود : حكمت علمى ، حكمت عملى و حكمت حقيقى .۱

گفتنى است كه اين تقسيم‏بندى و نام‏گذارى ، بر اساس تأمّل در كاربردهاى واژه حكمت در قرآن و احاديث اسلامى است .۲

حكمتِ علمى ، عملى و حقيقى ، هر يك به منزله پلّه‏هاى نردبان استوارى هستند كه انسان با بهره‏گيرى از آنها به قلّه كمال انسانيّت ، صعود مى‏كند . جالب توجّه است كه بدانيم پلّه اوّل اين نردبان (يعنى حكمت علمى) را فرستادگان خداوند متعال ، بنا نهاده‏اند . پلّه دوم (يعنى حكمت عملى) را انسان ، خود بايد بسازد و پس از آماده شدنِ پلّه دوم ، آخرين پلّه جهش به مقام انسان كامل را - كه حكمت حقيقى است - خداوند متعال ، خود آماده مى‏نمايد .

اينك توضيح كوتاهى درباره اين سه نوع حكمت :

1 . حكمت علمى‏

مقصود از حكمت علمى ، مطلق معارف و دانستنى‏هايى است كه براى صعود به مقام انسان كامل ، ضرورى است. به سخن ديگر ، هم دانش مربوط به عقايد ، «حكمت» است ، هم دانش مربوط به اخلاق ، و هم دانش مربوط به اعمال ، و از اين روست كه قرآن كريم ، پس از ارائه رهنمودهاى گوناگون در عرصه‏هاى اعتقادى ، اخلاقى و عملى ، همه آنها را حكمت مى‏نامد و مى‏فرمايد :

1.روايات شماره ۲۷۳ ، ۲۸۰ و ۲۸۲ به حكمت علمى ، و روايات شماره ۲۷۸ و ۲۷۹ به حكمت علمى و عملى ، و روايات شماره ۲۷۲ ، ۲۷۵ - ۲۷۷ به حكمت حقيقى اشاره دارند.

2.براى آشنايى با ساير تقسيم‏بندى‏هاى اين واژه ، ر . ك : لغت‏نامه دهخدا ، ذيل «حكمت» .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
124

است و پاره‏اى از عالمان ، بيشتر اين معانى را اصطلاحى مى‏دانند كه قائل به آن ، به مصداق مهمّ «حكمت» ، بسنده كرده و همان را در معناى آن آورده است ؛ وگرنه در اصل ، از مصدر «اِحكام» است كه به معناى استوارى در علم ، گفتار و كردار و يا همه اينهاست .

بنا بر اين ، از منظر واژه‏شناسى ، كلمه حكمت ، حاكى از نوعى استوارى و اِتقان است و به هر چيز استوار و نفوذناپذير ، اعم از مادّى و يا معنوى ، اطلاق مى‏گردد .

حكمت در قرآن و حديث‏

واژه «حكمت» ، بيست بار در قرآن كريم آمده است و خداوند متعال ، در اين كتاب آسمانى ، 91 بار خود را با صفت «حكيم» ستوده است .۱

تأمّل در موارد كاربرد اين واژه در متون اسلامى ، نشان مى‏دهد كه حكمت از نگاه قرآن و حديث ، عبارت است از مقدّماتِ محكم و استوار علمى ، عملى و روانى براى نيل به مقصد والاى انسانيت ، و آنچه احاديث اسلامى در تفسير حكمت آورده‏اند ، در واقع ، مصداقى از مصاديق اين تعريف كلّى است .

اقسام حكمت‏

بر پايه آنچه در تعريف كلّى حكمت ذكر كرديم ، حكمت از نگاه قرآن و حديث ،

1.صفت «حكيم» در قرآن ، ۳۶ بار همراه با صفت «عليم» ، ۴۷ بار با صفت «عزيز» ، چهار بار با صفت «خبير» و يك بار همراه هر يك از صفات «توّاب» ، «حميد» ، «علىّ» و «واسع» ، آمده است .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 59747
صفحه از 973
پرینت  ارسال به