3 . حكمت حقيقى
حكمت حقيقى ، نورانيت و بصيرتى است كه در نتيجه به كار بستن حكمت عملى در زندگى براى انسان حاصل مىگردد . در واقع ، حكمت علمى ، مقدّمه حكمت عملى ، و حكمت عملى ، سرآغاز حكمتِ حقيقى است و تا انسان ، بدين پايه از حكمت نرسيده ، حكيم حقيقى نيست ، هر چند بزرگترين استاد حكمت باشد .
حكمت حقيقى ، در واقع ، همان جوهر دانش ،۱ نورِ دانش و دانشِ نور است و از اين رو ، خواصّ علم حقيقى و آثارش بر آن مترتّب مىگردد كه از مهمترين آنها بيم از خداوند متعال است ، چنان كه در قرآن كريم آمده :
«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَؤُاْ .۲
بيم از خدا ، ويژه دانشمندان است» .
اين اثر ، در كلام پيامبر خدا ، عيناً بر حكمت حقيقى نيز مترتّب شده است ، چنان كه مىفرمايد :
خَشيَةُ اللَّهِ عزّ و جلّ رَأسُ كُلِّ حِكمَةٍ .۳
بيم از خدا ، اساس هر حكمتى است .
حكمت حقيقى ، جاذبهاى است عقلانى و ضدّ كششهاى نفسانى۴ كه هر اندازه در جان قوّت يابد ، به همان اندازه ، تمايلات نفسانى در انسان ضعيف