143
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

فصل سوم : آثار حكمت‏

3 / 1

كاهش شهوت‏

۳۱۹.امام على عليه السلام : هر اندازه حكمت قوى گردد ، شهوت ، ضعيف مى‏شود .

۳۲۰.امام على عليه السلام : بر شهوت چيره شو ، تا حكمتت كامل گردد .

3 / 2

شناخت عبرت‏

۳۲۱.امام على عليه السلام : هركه در حكمتْ راسخ گرديد ، عبرت را شناخت .

۳۲۲.امام على عليه السلام : يقين ، چهار شاخه است : تيزبينى ، دريافت حكمت ، شناخت عبرت و سنّت پيشينيان . پس هركس ديده تيزبين بيابد ، حكمت را شناخته است و هركس حكمت را بيابد ، عبرت را شناخته است و هركس عبرت را بيابد ، به سنّت [پيشينيان‏] پى برده است و هركس سنّت را شناخت ، گويى كه با پيشينيان بوده است و به آنچه راست‏تر است ، راه مى‏بَرَد و به مايه نجات نجات‏يافتگان و هلاكت هلاك‏شدگان مى‏نگرد و جز اين نيست كه خداوند ، آن كه را هلاك كرده ، به سبب سرپيچى‏اش بوده و آن كه را نجات داده ، به جهت فرمان‏بردارى‏اش بوده است .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
142

الفصل الثالث : آثار الحكمة

3 / 1

ضَعفُ الشَّهوَةِ

۳۱۹.الإمام عليّ عليه السلام : كُلَّما قَوِيَتِ الحِكمَةُ ضَعُفَتِ الشَّهوَةُ.۱

۳۲۰.عنه عليه السلام : اِغلِبِ الشَّهوَةَ تَكمُل لَكَ الحِكمَةُ.۲

3 / 2

مَعرِفَةُ العِبرَةِ

۳۲۱.الإمام عليّ عليه السلام : مَن ثَبَتَت لَهُ الحِكمَةُ عَرَفَ العِبرَةَ.۳

۳۲۲.عنه عليه السلام : اليَقينُ عَلى‏ أربَعِ شُعَبٍ : تَبصِرَةِ الفِطنَةِ ، وتَأَوُّلِ الحِكمَةِ ، ومَعرِفَةِ العِبرَةِ ، وسُنَّةِ الأَوَّلينَ . فَمَن أبصَرَ الفِطنَةَ عَرَفَ الحِكمَةَ ، ومَن تَأَوَّلَ الحِكمَةَ عَرَفَ العِبرَةَ ، ومَن عَرَفَ العِبرَةَ عَرَفَ السُّنَّةَ ، ومَن عَرَفَ السُّنَّةَ فَكَأَنَّما كانَ مَعَ الأَوَّلينَ وَاهتَدى‏ إلَى الَّتي هِيَ أقوَمُ ، ونَظَرَ إلى‏ مَن نَجا بِما نجا ومَن هَلَكَ بِما هَلَكَ ، وإنَّما أهلَكَ اللَّهُ مَن أهلَكَ بِمَعصِيَتِهِ ، وأنجى‏ مَن أنجى‏ بِطاعَتِهِ.۴

1.غرر الحكم : ح ۷۲۰۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۹۵ ح ۶۶۸۷ .

2.غرر الحكم : ح ۲۲۷۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۷۵ ح ۱۸۱۰ .

3.غرر الحكم : ح ۸۷۰۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶۱ ح ۸۳۸۳ .

4.الكافي : ج ۲ ص ۵۰ ح ۱ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، نهج البلاغة : الحكمة ۳۱، الخصال: ص ۲۳۱ ح ۷۴ عن الأصبغ ابن نباتة ، الأمالي للمفيد : ص ۲۷۷ ح ۳ ، الأمالي للطوسي : ص ۳۸ ح ۴۰ كلاهما عن قبيصة بن جابر الأسديّ، تحف العقول : ص ۱۶۵ ، روضة الواعظين : ص ۵۲ كلّها نحوه وليس فيها ذيله من «واهتدى إلى الّتي ... » ، بحارالأنوار : ج ۶۸ ص ۳۵۱ ح ۱۹ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61049
صفحه از 973
پرینت  ارسال به