185
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۴۰۱.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : ايمان ، يمنى و حكمت هم يمنى است .۱

۴۰۲.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : اهل يمن نزد شما آمدند . ايشان نرم دلترين و نازك دلترين مردم‏اند . فقه يمنى است و حكمت هم يمنى است .

۴۰۳.عيسى عليه السلام : همان گونه كه پادشاهان ، حكمت را براى شما وا نهادند ، شما هم دنيا را براى آنها واگذاريد .

۴۰۴.امام على عليه السلام : توكّل ، دژ حكمت است .

۴۰۵.امام على عليه السلام : زيور حكمت ، بى‏رغبتى به دنياست .

۴۰۶.امام على عليه السلام : زيبايى حكمت ، مدارا و سازگارى نيكوست .

۴۰۷.امام على عليه السلام : با دانش است كه حكمت ، شناخته مى‏شود .

۴۰۸.امام على عليه السلام : آن كه فرو رفتن در ژرفاى دانش را بداند ، از آبشخورهاى حكمت باز مى‏گردد .

1.پيامبر خدا ، اين سخن را هنگامى فرمود كه هيئت نمايندگى يمن به مدينه آمد و ايشان را به اسلام آوردن يمنى‏ها بشارت داد و پيامبر صلى اللّه عليه و آله هم اين كار حكيمانه و انديشمندانه آنان را ستود . برخى ، اين واقعه را با نزول سوره نصر ، هم‏زمان مى‏دانند (ر.ك : مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۲۷۷) .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
184

۴۰۱.عنه صلى اللّه عليه و آله : الإِيمانُ يَمانِيٌّ ، وَالحِكمَةُ يَمانِيَّةٌ.۱

۴۰۲.عنه صلى اللّه عليه و آله : أتاكُم أهلُ اليَمَنِ أضعَفَ قُلوباً وأرَقَّ أفئِدَةً ، الفِقهُ يَمانٍ ، وَالحِكمَةُ يَمانِيَّةٌ.۲

۴۰۳.عيسى عليه السلام : كَما تَرَكَ لَكُمُ المُلوكُ الحِكمَةَ فَدَعوا لَهُمُ الدُّنيا.۳

۴۰۴.الإمام عليّ عليه السلام : التَّوَكُّلُ حِصنُ الحِكمَةِ.۴

۴۰۵.عنه عليه السلام : زَينُ الحِكمَةِ الزُّهدُ فِي الدُّنيا.۵

۴۰۶.عنه عليه السلام : جَمالُ الحِكمَةِ الرِّفقُ وحُسنُ المُداراةِ.۶

۴۰۷.عنه عليه السلام : بِالعِلمِ تُعرَفُ الحِكمَةُ.۷

۴۰۸.عنه عليه السلام : مَن عَلِمَ غَورَ العِلمِ صَدَرَ عَن شَرائِعِ الحِكَمِ.۸

1.الكافي : ج ۸ ص ۷۰ ح ۲۷ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۲۲ ص ۱۳۶ ح ۱۲۰ ؛ صحيح البخاري : ج ۳ ص ۱۲۸۹ح ۳۳۰۸ ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۷۳ ح ۸۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۷۰ ح ۷۵۰۸ وص ۹۷ ح ۷۶۵۶ كلّها عن أبي هريرة ، تاريخ بغداد : ج ۱۲ ص ۱۹۴ عن البراء بن عازب وفيها «يمان» بدل «يمانيّ» ، كنزالعمّال : ج ۱۲ ص ۵۰ ح ۳۳۹۵۲ .

2.صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۵۹۵ ح ۴۱۲۹ وص ۱۵۹۴ ح ۱۴۲۷ وفيه «... هُم أرقُّ أفئِدةً وألينُ قلوباً ، الإيمان ...» ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۷۲ ح ۸۴ و ص ۷۳ ح ۸۹ و ۹۰ ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۷۲۶ ح ۳۹۳۵ وفي الثلاثة الأخيرة «الإيمان» بدل «الفقه» ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۶۵۰ ح ۱۰۹۸۲ ، السنن الكبرى : ج ۱ ص ۵۶۷ ح ۱۸۰۹ كلّها عن أبي هريرة ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۴۱ ح ۷۹ عن ابن عبّاس وفيه «الإيمان» بدل «الفقه» وليس في الأخيرين «أضعف قلوباً» ، كنزالعمّال : ج ۱۲ ص ۴۷ ح ۳۳۹۴۱ .

3.الزهد لابن حنبل : ص ۱۱۷ عن خالد بن حوشب ، الزهد لابن المبارك : ص ۹۶ ح ۲۸۴ ، حلية الأولياء : ج ۵ ص ۷۴ كلاهما عن خلف بن حوشب ، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۳۲۴ ح ۷۱۶ عن الإمام عليّ عليه السلام وفيه «... الحكمة والعلم ...» .

4.غرر الحكم : ح ۵۴۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۰ ح ۸۸۷ .

5.غرر الحكم : ح ۵۴۷۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۷۶ ح ۵۰۲۲ .

6.غرر الحكم : ح ۴۷۹۴ .

7.غرر الحكم : ح ۴۱۹۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۸۷ ح ۳۸۱۵ .

8.غرر الحكم : ح ۸۷۰۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶۱ ح ۸۳۸۲ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 60989
صفحه از 973
پرینت  ارسال به