203
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۴۴۳.الإرشاد- در مناظره امام صادق عليه السلام با ابو شاكر ديصانى -: ابو شاكر گفت : ... مى‏دانى كه ما جز آنچه با چشم‏هايمان ادراك مى‏كنيم يا با گوش‏هايمان مى‏شنويم يا با دهان‏هايمان مى‏چشيم يا با بينى‏هايمان احساس مى‏كنيم يا با پوست‏هايمان لمس مى‏كنيم ، چيز ديگرى را نمى‏پذيريم ؟
امام صادق عليه السلام فرمود : «حواس پنجگانه را ياد كردى ، حال آن كه آنها جز با راهنما قادر به استنباط نيستند؛ همان‏گونه كه تاريكى ، جز با چراغ ، شكافته نمى‏گردد» .

۴۴۴.امام صادق عليه السلام- در نقل مناظره‏اش با پزشك هندى -: به من گفت : به چه چيز در شناخت پروردگارت كه قدرت و ربوبيّت او را توصيف مى‏كنى ، احتجاج مى‏كنى ، در حالى كه دل ، همه اشيا را با حواس پنجگانه‏اى كه برايت گفتم ، درك مى‏كند؟
گفتم : «با خردى كه در دلم جاى دارد و دليلى كه در شناخت او بدان احتجاج مى‏كنم؛ . . . ولى اگر بر نادانى پافشارى كنى و بپندارى كه اشيا تنها از راه حواس درك مى‏شوند ، پس به تو مى‏گويم كه حواس ، هيچ دلالتى بر اشيا ندارند و شناخت ، جز با دل نيست؛ زيرا دل ، راهنما و شناسنده اشيا به حواس است . اشيايى كه تو ادّعا مى‏كنى ، دل ، جز به وسيله حواس ، آنها را نمى‏شناسد» .

۴۴۵.امام رضا عليه السلام : هر چه را حواس براى تو مى‏يابند ، معنايى درك شده براى حواس است و هر حسّى بر آنچه خداى عزّ و جلّ براى ادراكش قرار داده ، دلالت مى‏كند ؛ و فهم همه اينها با دل است .

ر . ك : ص 197 (دل) .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
202

۴۴۳.الإرشاد- في مُناظَرَةِ الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام مَعَ أبي شاكِرٍ الدَّيصانِيّ - : قالَ أبو شاكِرٍ : ... قَد عَلِمتَ أنّا لا نَقبَلُ إلّا ما أدرَكناهُ بِأَبصارِنا ، أو سَمِعناهُ بِآذانِنا ، أو ذُقناهُ بِأَفواهِنا ، أو شَمَمناهُ بِاُنوفِنا ، أو لَمَسناهُ بِبَشَرَتِنا .
فَقالَ أبو عَبدِاللَّهِ عليه السلام : ذَكَرتَ الحَواسَّ الخَمسَ وهِيَ لا تَنفَعُ فِي الاِستِنباطِ إلّا بِدَليلٍ ، كَما لا تُقطَعُ الظُّلمَةُ بِغَيرِ مِصباحٍ.۱

۴۴۴.الإمام الصادق عليه السلام- في ذِكرِ مُناظَرَةٍ لَهُ مَعَ طَبيبٍ هِندِيٍّ - : قالَ : أخبِرني بِمَ تَحتَجُّ في مَعرِفَةِ رَبِّكَ الَّذي تَصِفُ قُدرَتَهُ ورُبوبِيَّتَهُ ، وإنَّما يَعرِفُ القَلبُ الأَشياءَ كُلَّها بِالدَّلالاتِ الخَمسِ الَّتي وَصَفتُ لَكَ ؟
قُلتُ : بِالعَقلِ الَّذي في قَلبي ، وَالدَّليلِ الَّذي أحتَجُّ بِهِ في مَعرِفَتِهِ ... أمّا إذا أبَيتَ إلَّا الجَهالَةَ، وزَعَمتَ أنَّ الأَشياءَ لا يُدرَكُ إلّا بِالحَواسِّ، فَإِنّي اُخبِرُكَ أنَّهُ لَيسَ لِلحَواسِّ دَلالَةٌ عَلَى الأَشياءِ ، ولا فيها مَعرِفَةٌ إلّا بِالقَلبِ، فَإِنَّهُ دَليلُها ومُعَرِّفُهَا الأَشياءَ الَّتي تَدَّعي أنَّ القَلبَ لا يَعرِفُها إلّا بِها.۲

۴۴۵.الإمام الرضا عليه السلام : إنَّ كُلَّ ما أوجَدَتكَ الحَواسُّ فَهُوَ مَعنًى مُدرَكٌ لِلحَواسِّ، وكُلُّ حاسَّةٍ تَدُلُّ عَلى‏ ما جَعَلَ اللَّهُ عزّ و جلّ لَها في إدراكِها ، وَالفَهمُ مِنَ القَلبِ بِجَميعِ ذلِكَ كُلِّهِ.۳

راجع : ص 196 (القلب) .

1.الإرشاد : ج ۲ ص ۲۰۲ ، إعلام الورى : ص ۲۸۳ وفيه «تنتفع» بدل «تنفع» ، التوحيد : ص ۲۹۲ ح ۱ ، روضة الواعظين : ص ۲۸ كلاهما نحوه ، بحارالأنوار : ج ۱۰ ص ۲۱۱ ح ۱۲ .

2.بحارالأنوار : ج ۳ ص ۱۵۳ و ص ۱۵۹ عن المفضّل بن عمر .

3.التوحيد : ص ۴۳۸ ح ۱ عن الحسن بن محمّد النوفلي ثمّ الهاشمي ، بحارالأنوار : ج ۱۰ ص ۳۱۶ ح ۱ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61265
صفحه از 973
پرینت  ارسال به