205
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

3 . قلب‏

كلمه قلب ، در چهار معنا به كار رفته است : 1 . تلمبه خون در بدن ،۱ 2 . عقل ،۲ 3 . مركز معارف شهودى ،۳ 4 . روح . ۴

در مباحث معرفت‏شناسى ، هنگامى كه قلب در كنار عقل به عنوان يكى از ابزارهاى معرفت مطرح مى‏شود ، مقصود ، معناى سوم (يعنى عقل به عنوان مركز معارف شهودى) است .

نكته مهمّى كه در بخش چهارم از اين فصل مورد توجّه قرار گرفته ، آن است كه مبدأ و مصدر اصلى همه ادراكات و احساسات انسان ، روح اوست و ابزارهاى سه‏گانه معرفت (حس ، عقل و قلب) ، در واقع ، به منزله راه‏هايى هستند كه روح از طريق آنها با جهان هستى ارتباط برقرار مى‏كند . بنا بر اين ، وقتى كه قلب در معناى دوم و يا سوم به كار مى‏رود ، در واقع ، در بُعدى از ابعاد خود يا مرتبه‏اى از مراتب خويش به كار رفته است .۵

1.نهج البلاغة : حكمت ۱۰۸ : «رگ‏هاى دل اين آدمى ، پاره گوشتى آويزان است كه شگفت‏ترين چيز در وجود اوست» . نيز ، ر.ك : لسان العرب : ج ۹ ص ۳۲۶ .

2.الكافى : ج ۱ ص ۱۶ ح ۱۲ . امام كاظم عليه السلام در اين حديث ، «قلب» را در آيه شريفه « إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَذِكْرَى‏ لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ» به عقل تفسير كرده است .

3.ر.ك : ص ۱۹۷ (دل) .

4.ر.ك : بقره : آيه ۲۲۵ و ۲۸۳ ، ق : آيه ۳۳ ، شعرا : آيه ۸۹ .

5.براى توضيح بيشتر ، ر.ك : مبانى شناخت ، محمّد محمّدى رى شهرى .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
204

توضيحى درباره ابزارهاى شناخت‏

از آيات و رواياتى كه در اين فصل گذشت ، معلوم مى‏شود كه در انسان سه ابزار براى معرفت وجود دارد كه معارف و آگاهى‏هاى او به يكى از اين ابزارها باز مى‏گردد :

1 . حس‏

حواسّ ظاهر ، روزنه‏هايى هستند كه شناخت‏هاى آغازين از هستى ، مربوط به آنهاست . اگر هر يك از اين روزنه‏ها مسدود شود ، شناخت ويژه آن ، از انسان سلب مى‏گردد ، همچنان كه گفته شده است :
من فقد حسّاً فقد علماً .
هركس حسّى را از دست بدهد ، دانشى را از دست داده است .

2 . عقل‏

عقل ، مركز شعور و ادراك در وجود انسان است و وظيفه آن ، تركيب ، تجزيه ، انتزاع ، تعميم و تعميق مفاهيمى است كه از طريق حواس به آن منتقل مى‏شود .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61058
صفحه از 973
پرینت  ارسال به