217
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

«بگو : در زمين گردش كنيد و بنگريد خداوند ، چگونه آفرينش را آغاز كرده است. سپس نشئه آخرت را پديد مى‏آورد . بى‏گمان ، خداوند بر هر كارى تواناست» .

حديث‏

۴۸۲.تفسير ابن كثير- به نقل از ابن دينار -: خداوند متعال به موسى عليه السلام وحى كرد كه : «اى موسى، دو كفش آهنين و عصائى برگير و آن گاه در زمين ، سياحت كن و آثار و عبرت‏ها را بجوى ، تا آن كه كفش‏ها پاره و عصا شكسته شود» .

۴۸۳.امام على عليه السلام : آن كه عبرت اندوزد ، بينا شود و آن كه بينا شود ، دريابد و آن كه دريابد ، بداند .

۴۸۴.امام على عليه السلام : آن كه با خردش عبرت گيرد ، نيك بشناسد .

۴۸۵.امام على عليه السلام : خداى بيامرزد كسى را كه انديشيد و عبرت گرفت ، و عبرت اندوخت و بينا شد !

۴۸۶.امام على عليه السلام : استمرار عبرت‏اندوزى به بينش مى‏انجامد و خوددارى [ از زشتى‏ها] را نتيجه مى‏دهد .

۴۸۷.امام على عليه السلام : در هر عبرت‏اندوزى‏اى بينشى است .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
216

«قُلْ سِيرُواْ فِى الْأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ».۱

الحديث

۴۸۲.تفسير ابن كثير عن مالك بن دينار : أوحَى اللَّهُ تَعالى‏ إلى‏ موسى‏ عليه السلام : أن يا موسى‏ اتَّخِذ نَعلَينِ مِن حَديدٍ وعَصاً ، ثُمَّ سِح فِي الأَرضِ وَاطلُبِ الآثارَ وَالعِبَرَ حَتّى‏ تَتَخَرَّقَ النَّعلانِ وتُكسَرَ العَصا.۲

۴۸۳.الإمام عليّ عليه السلام : مَنِ اعتَبَرَ أبصَرَ ، ومَن أبصَرَ فَهِمَ ، ومَن فَهِمَ عَلِمَ.۳

۴۸۴.عنه عليه السلام : مَنِ اعتَبَرَ بِعَقلِهِ استَبانَ.۴

۴۸۵.عنه عليه السلام : رَحِمَ اللَّهُ امرَأً تَفَكَّرَ فَاعتَبَرَ ، وَاعتَبَرَ فَأَبصَرَ.۵

۴۸۶.عنه عليه السلام : دَوامُ الاِعتِبارِ يُؤَدّي إلَى الاِستِبصارِ ، ويُثمِرُ الاِزدِجارَ.۶

۴۸۷.عنه عليه السلام : في كُلِّ اعتِبارٍ اِستِبصارٌ.۷

1.العنكبوت : ۲۰ .

2.تفسير ابن كثير : ج ۵ ص ۴۳۵ ، الدرّ المنثور : ج ۶ ص ۶۱ نقلاً عن ابن أبي الدنيا في كتاب التفكّر وفيه «تنكسر» بدل «تكسر» .

3.نهج البلاغة : الحكمة ۲۰۸ ، خصائص الأئمّة : ص ۱۱۸ ، العُدد القويّة : ص ۲۹۲ ح ۱۸ عن الإمام الرضا عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۷۰ ص ۷۳ ح ۲۷ .

4.غرر الحكم : ح ۸۲۹۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۴۶ ح ۷۸۴۲ .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۳ ، غرر الحكم : ح ۵۲۰۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۹۰ ح ۲۱۴ .

6.غرر الحكم : ح ۵۱۵۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۵۱ ح ۴۷۰۹ .

7.غرر الحكم : ح ۶۴۶۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۵۳ ح ۵۹۶۲ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 60051
صفحه از 973
پرینت  ارسال به