231
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۵۱۴.الكافى‏- به نقل از عبدالاعلى -: به امام صادق عليه السلام گفتم : خداوند به صلاحت دارد . آيا مردم ابزارى دارند تا با آن به شناخت برسند؟
فرمود : «نه» .۱
گفتم : پس آيا مكلّف به شناخت هستند؟
فرمود : «نه ، بيان بر خداوند است . «خدا هيچ نفسى را جز به اندازه توانش ، تكليف نمى‏كند» و «خدا بر هيچ نفسى ، جز به اندازه آنچه به او داده است ، تكليف نمى‏كند»
.

۵۱۵.قرب الإسناد- به نقل از بَزَنطى -: به امام رضا عليه السلام گفتم : آيا مردم در شناخت ، نقشى دارند؟
فرمود : «نه» .
گفتم : برايشان بر آن پاداشى هست؟
فرمود : «خداوند به آنان پاداش مى‏بخشد؛ همان گونه كه شناخت را بديشان مى‏بخشد» .

ر . ك : ص 341 (قرآن) .

3 / 2

الهام‏

قرآن‏

«پس بنده‏اى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود به او رحمتى عطا كرده و از نزد خود ، بدو دانشى آموخته بوديم» .

1.مقصود ، ابزارهاى ارتباط مستقيم با مبدأ «وحى» است .(م)


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
230

۵۱۴.الكافي عن عبد الأعلى‏ : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام : أصلَحَكَ اللَّهُ ، هَل جُعِلَ فِي النّاسِ أداةٌ يَنالونَ بِهَا المَعرِفَةَ ؟
فَقالَ : لا .
قُلتُ : فَهَل كُلِّفُوا المَعرِفَةَ ؟
قالَ : لا ، عَلَى اللَّهِ البَيانُ «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا»۱ ، و «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا ءَاتَل-هَا»۲ .۳

۵۱۵.قرب الإسناد عن البزنطيّ : قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ الرِّضا عليه السلام : لِلنّاسِ فِي المَعرِفَةِ صُنعٌ ؟
قالَ : لا .
قُلتُ : لَهُم عَلَيها ثَوابٌ ؟
قالَ : يَتَطَوَّلُ عَلَيهِم بِالثَّوابِ كَما يَتَطَوَّلُ عَلَيهِم بِالمَعرِفَةِ.۴

راجع : ص 340 (القرآن) .

3 / 2

الإِلهام‏

الكتاب

«فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا ءَاتَيْنَهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَ عَلَّمْنَهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا».۵

1.البقرة : ۲۸۶ .

2.الطلاق : ۷ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۶۳ ح ۵ ، التوحيد : ص ۴۱۴ ح ۱۱ ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۳۱ ح ۹۹۶ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۰۲ ح ۱۰ .

4.قرب الإسناد : ص ۳۴۷ ح ۱۲۵۶ ، تحف العقول : ص ۴۴۴ عن صفوان بن يحيى نحوه ، بحارالأنوار : ج ۵ ص ۲۲۱ ح ۱ .

5.الكهف : ۶۵ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 59764
صفحه از 973
پرینت  ارسال به