247
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۵۳۶.امام على عليه السلام- در خطبه‏اى كه ايمان و اركان آن را ياد مى‏كند - : خداوند ... به ايمان خشنود گشت ... و آن را مايه عزّت كسى قرار داد كه با آن ، پيوند برقرار كند ... و برهان آن كه بدان سخن گويد و مايه شرافت كسى كه آن را بشناسد و حكمت كسى كه بدان ، لب بگشايد و روشنى كسى كه از آن روشنى جويد ، قرار داد .

ر . ك : ص 71 (كمال ايمان) و ص 91 (ايمان) .

4 / 2

اخلاص‏

قرآن‏

«و آنان را كه براى ما كوشيده‏اند ، بى‏گمان، به راه‏هاى خود ، رهنمون خواهيم شد» .۱

حديث‏

۵۳۷.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : بنده خداى عزّ و جلّ خويشتن را چهل روز براى خدا خالص نكرد ، مگر آن كه چشمه‏هاى حكمت از دلش بر زبانش جارى گشت .

۵۳۸.امام على عليه السلام : با تحقّق اخلاص ، ديدگان نور مى‏گيرند .

۵۳۹.امام على عليه السلام : آن كه ايمانش را خالص كرد ، هدايت يافت .

ر . ك : ص 257 ح 562 ، و ص 433 (اخلاص) و ص 481 (آموختن براى غير خدا)
و ص 789 (خودنمايى) .

1.يعنى آنان كه خالصانه براى خداوند ، اميال دنيوى و تمام توان خويش را به كار گيرند ، از الهام و هدايت خاصّ الهى بهره‏مند مى‏شوند . (م)


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
246

۵۳۶.الإمام عليّ عليه السلام- من خُطبَةٍ يَذكُرُ فيهَا الإِيمانَ ودَعائِمَهُ - : إنَّ اللَّهَ . . . ارتَضَى الإِيمانَ . . . وجَعَلَهُ عِزًّا لِمَن والاهُ . . . وبُرهاناً لِمَن تَكَلَّمَ بِهِ ، وشَرَفاً لِمَن عَرَفَهُ ، وحِكمَةً لِمَن نَطَقَ بِهِ ، ونوراً لِمَنِ استَضاءَ بِهِ.۱

راجع : ص 70 (كمال الإيمان) و ص 90 (الإيمان) .

4 / 2

الإِخلاص‏

الكتاب‏

«وَ الَّذِينَ جَهَدُواْ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا».۲

الحديث‏

۵۳۷.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : ما أخلَصَ عَبدٌ للَّهِ‏ِ عزّ و جلّ أربَعينَ صَباحاً إلّا جَرَت يَنابيعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى‏ لِسانِهِ.۳

۵۳۸.الإمام عليّ عليه السلام : عِندَ تَحَقُّقِ الإِخلاصِ تَستَنيرُ البَصائِرُ.۴

۵۳۹.عنه عليه السلام : هُدِيَ مَن أخلَصَ إيمانَهُ.۵

راجع : ص 256 ح 562 و ص 432 (الإخلاص) و ص 480 (التعلّم لغير اللَّه)
و ص‏788 (الرياء) .

1.تحف العقول : ص ۱۶۲ ، بحارالأنوار : ج ۶۸ ص ۳۸۲ ح ۳۲ .

2.العنكبوت : ۶۹ .

3.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۶۹ ح ۳۲۱ عن دارم بن قبيصة النهشلي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، عدّة الداعي : ص ۲۱۸ ، بحارالأنوار : ج ۷۰ ص ۲۴۲ ح ۱۰ ؛ الزهد لابن المبارك : ص ۳۵۹ ح ۱۰۱۴ ، عيون الأخبار لابن قتيبة : ج ۲ ص ۱۱۹ ، حلية الأولياء: ج ۱۰ ص ۷۰ كلّها عن مكحول و ج ۵ ص ۱۸۹ عن أبي‏أيّوب الأنصاري، مسند الشهاب: ج ۱ ص ۲۸۵ ح ۴۶۶ عن ابن عبّاس وكلّها نحوه وراجع: مسند زيد : ص ۳۸۴ .

4.غرر الحكم : ح ۶۲۱۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۳۸ ح ۵۷۶۵ .

5.غرر الحكم : ح ۱۰۰۱۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۱۱ ح ۹۳۰۱ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61165
صفحه از 973
پرینت  ارسال به