267
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

فصل پنجم : قلمرو معرفت‏

5 / 1

آنچه عقل ، بِدان راهى ندارد

الف - حقيقت خداوند

قرآن‏

«گذشته و آينده را مى‏داند و آنان به او احاطه علمى ندارند» .

«و راسخان در علم مى‏گويند : «بدان ايمان آورديم . همه [ى آيه‏ها] از نزد پروردگارمان است» و [ البته‏] جز صاحبان انديشه ، كسى تذكّر نمى‏پذيرد» .

حديث‏

۵۷۷.امام على عليه السلام : اى پرسشگر ! بنگر ، هر صفتى [ از خداوند] كه قرآن ، تو را بدان ره نموده ، بپذير و از پرتو نور آن ، بهره گير و آگاهى به آنچه شيطان بر تو بار كرده - بى آن كه در قرآن ، موظّف به آن باشى و يا در سنّت پيامبر خدا و پيشوايان هدايت ، اثرى از آن باشد - به خداى سبحان وا گذار ، كه نهايت حقّ خدا بر توست .
و بدان كه استواران در دانش ، كسانى‏اند كه اقرار به ناآگاهى از رازهاى نهان ، آنان را از نسنجيده درآمدن بر پرده‏هاى غيب ، بى‏نياز كرده است . خداوند متعال ، اعتراف آنان را به ناتوانى در دست يافتن به آنچه بر آن ، احاطه و آگاهى ندارند ، ستوده و فرو نرفتن آنان را در آنچه مكلّف به كاويدن از نهانش نيستند ، رسوخ ناميده است . پس بر همين بسنده كن و عظمت خداى سبحان را با ميزان خِردت مسنج كه اگر چنين نكنى ، از تباه‏شدگان خواهى بود .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
266

الفصل الخامس : نطاق المعرفة

5 / 1

مالا سَبيلَ لِلعَقلِ إلى‏ مَعرِفَتِهِ‏

أ - حَقيقَةُ اللَّهِ‏

الكتاب‏

«يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا» .۱

«وَالرَّ سِخُونَ فِى الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ الْأَلْبَبِ».۲

الحديث‏

۵۷۷.الإمام عليّ عليه السلام : اُنظُر أيُّهَا السّائِلُ ، فَما دَلَّكَ القُرآنُ عَلَيهِ مِن صِفَتِهِ فَائتَمَّ بِهِ ، وَاستَضِئ بِنورِ هِدايَتِهِ . وما كَلَّفَكَ الشَّيطانُ عِلمَهُ مِمّا لَيسَ فِي الكِتابِ عَلَيكَ فَرضُهُ ولا في سُنَّةِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله وأئِمَّةِ الهُدى‏ أثَرُهُ ، فَكِل عِلمَهُ إلَى اللَّهِ سُبحانَهُ ، فَإِنَّ ذلِكَ مُنتَهى‏ حَقِّ اللَّهِ عَلَيكَ .
وَاعلَم أنَّ الرّاسِخينَ فِي العِلمِ هُمُ الَّذينَ أغناهُم عَنِ اقتِحامِ السُّدَدِ۳ المَضروبَةِ دونَ الغُيوبِ الإِقرارُ بِجُملَةِ ما جَهِلوا تَفسيرَهُ مِنَ الغَيبِ المَحجوبِ ، فَمَدَحَ اللَّهُ تَعالَى اعتِرافَهُم بِالعَجزِ عَن تَناوُلِ ما لَم يُحيطوا بِهِ عِلماً ، وسَمّى‏ تَركَهُمُ التَّعَمُّقَ فيما لَم يُكَلِّفهُمُ البَحثَ عَن كُنهِهِ رُسوخاً؛ فَاقتَصِر عَلى‏ ذلِكَ ، ولا تُقَدِّر عَظَمَةَ اللَّهِ سُبحانَهُ عَلى‏ قَدرِ عَقلِكَ فَتَكونَ مِنَ الهالِكينَ.۴

1.طه : ۱۱۰ .

2.آل عمران : ۷ .

3.السُّدَدُ : أي الأبواب (النهاية : ج ۲ ص ۳۵۳) .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ ، التوحيد : ص ۵۵ ح ۱۳ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام ، تفسير العياشي : ج ۱ ص ۱۶۳ ح ۵ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عن أبيه عليهما السلام وكلاهما عنه عليه السلام نحوه ، بحارالأنوار : ج ۵۷ ص ۱۰۷ ح ۹۰ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61257
صفحه از 973
پرینت  ارسال به