273
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۵۸۵.امام على عليه السلام- در حكمت‏هاى منسوب به ايشان -: نهايت كارِ هر زياده‏رو در شناخت ما ، نادانى است .

ج - حقيقت روح‏

قرآن‏

«و از تو درباره روح مى‏پرسند. بگو : روح از امر پروردگار من است ؛ و از علم ، جز اندكى به شما داده نشده است».

حديث‏

۵۸۶.امام باقر عليه السلام- در تفسير گفته خداى متعال :«و از تو درباره روح مى‏پرسند ، بگو روح از امر پروردگار من است»-: [ روح ، ] آفريده‏اى از آفريدگان خداست وخداوند ، هر چه بخواهد ، در آفرينش مى‏افزايد .

۵۸۷.بصائر الدرجات‏- به نقل از ابو بصير: از امام صادق عليه السلام درباره آيه : «و در او از روحش دميد» پرسيدم . فرمود : «يعنى از قدرتش» .

۵۸۸.الكافى‏- به نقل از ابوبصير -: از امام صادق عليه السلام درباره گفته خداوند عزّ و جلّ : «و از تو درباره روح مى‏پرسند ، بگو روح از امر پروردگار من است» پرسيدم .
فرمود : «آفريده‏اى بزرگ‏تر از جبرئيل و ميكائيل عليهما السلام با پيامبر خداست و نيز با امامان عليهم السلام ، و او از ملكوت است» .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
272

۵۸۵.الإمام عليّ عليه السلام- فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : غايَةُ كُلِّ مُتَعَمِّقٍ في عِلمِنا أن يَجهَلَ.۱

ج - حَقيقَةُ الرّوحِ‏

الكتاب‏

«وَ يَسَْلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَ مَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلاً».۲

الحديث‏

۵۸۶.الإمام الباقر عليه السلام- في تَفسيرِ قَولِهِ تَعالى‏ :«وَ يَسَْلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى»- : خَلقٌ مِن خَلقِ اللَّهِ ، وَاللَّهُ يَزيدُ فِي الخَلقِ ما يَشاءُ.۳

۵۸۷.بصائر الدرجات عن أبي بصير : سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام ... قُلتُ : «وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ»۴ ، قالَ : مِن قُدرَتِهِ.۵

۵۸۸.الكافي عن أبي بصير : سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عزّ و جلّ : «يَسَْلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى» .
قالَ : خَلقٌ أعظَمُ مِن جَبرَئيلَ وميكائيلَ ، كانَ مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله وهُوَ مَعَ الأَئِمَّةِ ، وهُوَ مِنَ المَلَكوتِ‏۶ .۷

1.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۳۰۷ ح ۵۱۵ .

2.الإسراء : ۸۵ .

3.تفسير العياشي : ج ۲ ص ۳۱۶ ح ۱۵۹ ، بحارالأنوار : ج ۶۱ ص ۴۲ ح ۱۳ .

4.السجدة : ۹ .

5.بصائر الدرجات : ص ۴۶۲ ح ۸ ، بحارالأنوار : ج ۲۵ ص ۶۹ ح ۵۳ وراجع : تفسير العياشي : ج ۲ ص ۲۴۱ ح ۱۰ و ۱۱ .

6.المَلَكُوت : مختصٌّ بمِلْكِ اللَّه ، وهو مصدر مَلَك اُدخلت فيه التاء ، نحو رحموت ورهبوت (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۷۷۵) .

7.الكافي : ج ۱ ص ۲۷۳ ح ۳ و ص ۳۸۶ ح ۱ نحوه ، بصائر الدرجات : ص ۴۶۲ ح ۹ ، تفسير العياشي : ج ۲ ص ۳۱۷ ح ۱۶۵ عن أسباط بن سالم ولم يذكر الآية الشريفة ، الاعتقادات : ص ۵۰ من دون إسنادٍ إلى‏ أحدٍ من أهل البيت عليهم السلام وزاد فيه «ومع الملائكة» بعد «الأئمّة» ، بحارالأنوار : ج ۶۱ ص ۷۹ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 60012
صفحه از 973
پرینت  ارسال به