تقوا و ذكر كه نقش مؤثّر آنها در الهامات الهى و معارف حقيقى ، با صراحت در متن ، ذكر شد . دليل اين كه اين امور در اين فصل و به عنوان دارو مطرح شدند ، نقش آنها در درمان بيمارىهاى جان و زدودن موانع معرفت ، و تصريح به اين نقش در بسيارى از آيات و احاديث است .
2 . قلمرو تأثير داروهاى معرفت
نكته قابل تأمّل ديگر درباره داروهاى معرفت ، اين است كه : كدام دسته از موانع معرفت با اين داروها قابل زدودن هستند؟ آيا همه موانع معرفت را مىتوان با اين داروها زدود؟ آيا موانع حسّى و موانع علوم رسمى با اين داروها قابل درمان هستند ؟ و در نهايت ، قلمرو تأثير داروهاى معرفت تا كجاست ؟
پاسخ ، اين است كه دقّت و تأمّل در متن آيات و احاديثى كه در اين باره وارد شده است ، نشان مىدهد كه اين داروها اصولاً مربوط به دسته سوم از موانع معرفت - يعنى موانع نور دانش - هستند؛ هر چند تأثير اجمالى آنها در زايل ساختن برخى از موانع علوم رسمى را نمىتوان انكار كرد .
3 . چگونگى به كار بردن داروهاى معرفت
نكته سوم اين كه : داروهاى معرفت را چگونه بايد به كار برد و در چه شرايطى اين داروها در زدودن موانع ، مؤثّر هستند ؟
پاسخگويى تفصيلى به اين سؤال ، در اين فرصت ، ممكن نيست؛ امّا به طور اجمال مىتوان گفت كه به كار بردن هر يك از اين داروها شرايطى دارد كه تنها با ايجاد آن مىتوان تأثير انتظار آنها را داشت . براى مثال ، تلاوت قرآن ، زنگار حجابهاى معرفت را از آينه جان پاك مىكند و دل را جلا مىدهد و آماده