377
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۷۹۸.امام على عليه السلام : همواره در جستجوى دانش باشيد كه جستجوى آن ، واجب است .

۷۹۹.امام صادق عليه السلام : جستجوى دانش ، واجب است .

۸۰۰.منية المريد :خداوند متعال ، در سوره هفدهم انجيل فرموده است : «واى به حال كسى كه از دانش بشنود و آن را نجويد . چگونه همراه نادانان به سوى آتش برانگيخته مى‏شود؟ دانش بجوييد و آن را فراگيريد كه اگر شما را خوش‏بخت نسازد ، بدبخت نمى‏كند ؛ و اگر شما را سربلند نكند ، سرشكسته نمى‏سازد ؛ و اگر شما را توانگر نكند ، نادار نمى‏كند ؛ و اگر به شما سودى نبخشد ، زيان نمى‏رساند . و نگوييد : "مى‏ترسيم بدانيم و عمل نكنيم" ؛ بلكه بگوييد : "اميد داريم بدانيم و عمل كنيم" . دانش براى دارنده‏اش شفاعت مى‏كند و بر خدا سزاست كه او را رسوا نكند .
خداوند متعال روز قيامت مى‏فرمايد : "اى گروه دانشمندان! گمان شما به پروردگارتان چيست؟".
مى‏گويند : گمانمان اين است كه بر ما رحمت آورد و ما را بيامرزد .
آنگاه خداوند متعال مى‏فرمايد : "پس من چنين كردم . من حكمتم را در شما به وديعه نهادم ، نه براى بدى به شما ، بلكه براى نيكى به شما . پس همراه بندگان شايسته من و به رحمت من ، به بهشتم در آييد"» .

1 / 2

وجوب آموختن در هر حال‏

۸۰۱.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله :دانش را بجوييد ، هرچند در چين باشد . زيرا جستجوى دانش ، بر هر مسلمانى واجب است .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
376

۷۹۸.الإمام عليّ عليه السلام : عَلَيكُم بِطَلَبِ العِلمِ ، فَإِنَّ طَلَبَهُ فَريضَةٌ.۱

۷۹۹.الإمام الصادق عليه السلام : طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ.۲

۸۰۰.منية المريد : فِي الإِنجيلِ قالَ اللَّهُ تَعالى‏ فِي السّورَةِ السّابِعَةَ عَشرَةَ مِنهُ : وَيلٌ لِمَن سَمِعَ بِالعِلمِ ولَم يَطلُبهُ ، كَيفَ يُحشَرُ مَعَ الجُهّالِ إلَى النّارِ ؟ ! اُطلُبُوا العِلمَ وتَعَلَّموهُ ، فَإِنَّ العِلمَ إن لَم يُسعِدكُم لَم يُشقِكُم ، وإن لَم يَرفَعكُم لَم يَضَعكُم ، وإن لَم يُغنِكُم لَم يُفقِركُم ، وإن لَم يَنفَعكُم لَم يَضُرَّكُم ، ولا تَقولوا : نَخافُ أن نَعلَمَ فَلا نَعمَلَ ، ولكِن قولوا : نَرجو أن نَعلَمَ ونَعمَلَ ، وَالعِلمُ يَشفَعُ لِصاحِبِهِ ، وحَقٌّ عَلَى اللَّهِ أن لا يُخزِيَهُ .
إنَّ اللَّهَ تَعالى‏ يَقولُ يَومَ القِيامَةِ : يا مَعشَرَ العُلَماءِ ، ماظَنُّكُم بِرَبِّكُم ؟
فَيَقولونَ : ظَنُّنا أن يَرحَمَنا ويَغفِرَ لَنا .
فَيَقولُ تَعالى‏ : فَإِنّي قَد فَعَلتُ ، إنّي قَدِ استَودَعتُكُم حِكمَتي لا لِشَرٍّ أرَدتُهُ بِكُم ، بَل لِخَيرٍ أرَدتُهُ بِكُم ، فَادخُلوا في صالِحِ عِبادي إلى‏ جَنَّتي بِرَحمَتي.۳

1 / 2

وُجوبُ التَّعَلُّمِ عَلى‏ كُلِّ حالٍ‏

۸۰۱.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : اُطلُبُوا العِلمَ ولَو بِالصّينِ ؛ فَإِنَّ طَلَبَ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى‏ كُلِّ مُسلِمٍ.۴

1.كنز الفوائد : ج ۱ ص ۳۱۹ ، كشف الغُمّة : ج ۳ ص ۱۳۷ عن الإمام الجواد عن آبائه عنه عليهم السلام ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۸۳ ح ۸۹ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۳۰ ح ۲ ، بصائر الدرجات : ص ۳ ح ۴ وزاد في آخره «من فرائض اللَّه» وكلاهما عن عيسى بن عبداللَّه العمري ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۵۳ ح ۷۴۵ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۷۲ ح ۲۸ .

3.منية المريد : ص ۱۲۰ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۸۶ ح ۱۱۰ .

4.شُعب الإيمان : ج ۲ ص ۲۵۴ ح ۱۶۶۳ ، تاريخ بغداد : ج ۹ ص ۳۶۴ ، تاريخ أصبهان : ج ۲ ص ۱۲۴ ح ۱۲۷۷ ، الفردوس : ج ۱ ص ۷۸ ح ۲۳۶ كلّها عن أنس ؛ مشكاة الأنوار : ص ۲۳۹ ح ۶۹۱ ، منية المريد : ص ۱۰۳ وليس فيه ذيله ، روضة الواعظين : ص ۱۶ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۸۰ ح ۶۵ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 60251
صفحه از 973
پرینت  ارسال به