417
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

مى‏كنى ؟ بگو : مطالعه و قليان ، كدام يك تقدم دارند ؟» .

3 . مبالغه در بيان فضيلت دانش‏

برخى از احاديث اين فصل ، در مقام بيان فضيلت دانش و ترجيح آن بر عبادت ، مطالبى را مطرح كرده‏اند كه مبالغه‏آميز به نظر مى‏آيد و پذيرفتن آنها بدون توضيحات لازم ، مشكل است . براى مثال ، اين كه جلوس دانشجو در برابر دانشمند ، ثواب شصت شهيد دارد و يا اين كه حضور در مجلس دانشمند از هزار غزوه مستحب و . . . فضيلتش بيشتر است .

هر چند اين احاديث ، از جهت سند ، اعتبار لازم را براى اثبات اين فضائل ندارند ، ليكن رد كردن آنها نيز با توجّه به حديث ذيل ، آسان نيست :
خَيرُ الدُّنيا والآخِرَةِ مَعَ العِلمِ ، وشَرُّ الدُّنيا والآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ .۱
خير دنيا و آخرت با دانش و بدى دنيا و آخرت با نابخردى است .

در واقع ، اين احاديث از انواع تأكيد براى تشويق مردم به كسب دانش استفاده كرده‏اند ، تا كسى كه براى بالا بردن سطح آگاهى‏هاى خود ، نياز به تعلّم و حضور در مجلس عالم دارد ، به هيچ بهانه‏اى مجلس علمى و تحصيل دانش را ترك نكند ، حتّى به بهانه حج و جهاد مستحب .

1.ر . ك : ص ۳۸ ح ۲۸ .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
416

احتمال ديگر در ترجيح دانش بر عبادت ، اين است كه در احاديث مربوط به دانش و عبادت ، به خودى خود و بدون در نظر گرفتن احكام پنجگانه فقهى ، علم ذاتاً بر عبادت ، مقدّم است و اين تقدّم، علل مختلفى مى‏تواند داشته باشد ؛ مانند اين كه عبادت بدون دانش ، ممكن نيست .

2 . نقش سازنده عبادت در كنار دانش‏

در فصل‏هاى گذشته به نقش سازنده و بنيادى عبادات در پيدايش نور دانش و الهامات قلبى اشاره شد .۱ همچنين تأكيد گرديد كه جوهر دانش در وجود انسان ، بدون عمل قابل دوام نيست .۲ بنا بر اين ، هدفِ احاديثى كه دانش را بر عبادت ترجيح مى‏دهند ، تضعيف و يا انكار نقش سازنده عبادت در كنار دانش نيست ، بلكه تأكيد بر توأم ساختن عبادت با دانش و تحذير از عبادت جاهلانه است .

در بخش دهم خواهد آمد كه عبادت بدون آگاهى ، نه تنها ارزشى ندارد، بلكه خطرآفرين است .۳

بنا بر اين ، احاديث اين فصل نمى‏توانند بهانه‏اى براى ترك عبادات ، حتّى عبادت‏هاى مستحب گردند .

نقل است كه روزى شخصى از محقّق بزرگ شيخ انصارى رحمه اللّه پرسيد : در تعارض ميان نافله شب و مطالعات علمى كدام يك مقدّم‏اند ؟

شيخ كه مى‏دانست او اهل قليان است و اين مسئله ، بهانه‏اى براى ترك نافله شب است ، در پاسخ فرمود : «چرا ميان نماز شب و مطالعه تعارض برقرار

1.ر . ك : ص ۲۵۱ (عمل) و ص ۲۵۳ (نماز) و ص ۲۵۵ (روزه) .

2.ر . ك : ص ۱۰۳ ح ۲۵۰ .

3.ر . ك : ص ۸۹۳ (خطر دانشمند بدكار و نادانِ عابد) .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61133
صفحه از 973
پرینت  ارسال به