455
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۹۸۷.امام على عليه السلام : بپرس تا بدانى .

۹۸۸.امام على عليه السلام : آن كه پرسيد ، بهره بُرد .

۹۸۹.امام على عليه السلام : آن كه در كودكى بپرسد ، در بزرگى پاسخ خواهد داد .

۹۹۰.امام على عليه السلام : دل‏ها قفل‏هايى‏اند كه كليدشان پرسيدن است .

۹۹۱.امام على عليه السلام : آيا كسى نيست كه بپرسد و خود و همنشينان وى بهره ببرند؟

۹۹۲.امام على عليه السلام : آن كه راه را بجويد ، خواهد يافت .

۹۹۳.امام زين العابدين عليه السلام : از پرسيدن درباره نادانسته‏ها كوتاهى مكن؛ هرچند به دانش نامور شده باشى .

۹۹۴.امام باقر عليه السلام- در پاسخ به پرسش‏هاى ابو اسحاق ليثى -: بپرس و خوددارى مكن و شرم مدار كه اين دانش‏۱ را متكبّر و كم‏رو فرا نمى‏گيرند .

۹۹۵.امام صادق عليه السلام : بر دانش ، قفلى است و كليدش پرسيدن است .

۹۹۶.امام صادق عليه السلام- به حمران بن اعين هنگامى كه چيزى پرسيد -: مردم به خاطر آنچه نمى‏پرسند ، به هلاكت مى‏رسند .

۹۹۷.الكافى‏- به نقل از يونس بن عبد الرحمان از برخى يارانش -: از امام كاظم عليه السلام پرسيده شد: آيا مردم مى‏توانند پرسيدن‏از چيزى‏را كه بدان نياز دارند،وا گذارند؟
فرمود : «نه» .

1.محتمل است كه مراد ، دانش احكام دينى باشد كه در مقام گفتگو ، براى مخاطب ، معلوم بوده است .(م)


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
454

۹۸۷.عنه عليه السلام : اِسأَل تَعلَم.۱

۹۸۸.عنه عليه السلام : مَن سَأَلَ استَفادَ.۲

۹۸۹.عنه عليه السلام : مَن سَأَلَ في صِغَرِهِ أجابَ في كِبَرِهِ.۳

۹۹۰.عنه عليه السلام : القُلوبُ أقفالٌ مَفاتِحُهَا السُّؤالُ.۴

۹۹۱.عنه عليه السلام : ألا رَجُلٌ يَسأَلُ فَيَنتَفِعَ ويَنفَعَ جُلَساءَهُ.۵

۹۹۲.عنه عليه السلام : مَنِ استَرشَدَ عَلِمَ.۶

۹۹۳.الإمام زين العابدين عليه السلام : لا تَزهَد في مُراجَعَةِ الجَهلِ، وإن كُنتَ قَد شُهِرتَ بِتَركِهِ.۷

۹۹۴.الإمام الباقر عليه السلام- في جَوابِ مَسائِلِ أبي إسحاقَ اللَّيثِيّ - : سَل ولا تَستَنكِف ولا تَستَحيِ ؛ فَإِنَّ هذَا العِلمَ لا يَتَعَلَّمُهُ مُستَكبِرٌ ولا مُستَحيٍ.۸

۹۹۵.الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ هذَا العِلمَ عَلَيهِ قُفلٌ ، ومِفتاحُهُ المَسأَلَةُ.۹

۹۹۶.عنه عليه السلام- لِحَمرانَ بنِ أعيَنَ في شَي‏ءٍ سَأَلَهُ - : إنَّما يَهلِكُ النّاسُ لِأَنَّهُم لا يَسأَلونَ.۱۰

۹۹۷.الكافي عن يونس بن عبد الرّحمن عن بعض أصحابه : سُئِلَ أبُو الحَسَنِ عليه اسلام : هَل يَسَعُ النّاسَ تَركُ المَسأَلَةِ عَمّا يَحتاجونَ إلَيهِ ؟ فَقالَ : لا.۱۱

1.غرر الحكم : ح ۲۲۲۱ .

2.غرر الحكم : ح ۷۷۳۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۲۹ ح ۷۳۱۵ .

3.غرر الحكم : ح ۸۲۷۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۴۷ ح ۷۸۷۹ .

4.غرر الحكم : ح ۱۴۲۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۸ ح ۳۸۵ .

5.جامع بيان العلم وفضله : ج ۱ ص ۱۱۴ عن خالد بن عرعرة التيمي ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۳۰۲ ح ۲۹۵۱۹ .

6.غرر الحكم : ح ۷۶۷۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۱ ح ۸۰۴۰ .

7.نزهة الناظر : ص ۹۲ ح ۱۷ ، أعلام الدين : ص ۲۹۹ وفيه «الجميل» بدل «الجمل» و «بخلافه» بدل «بتركه» ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۱۶۱ ح ۲۱ .

8.علل الشرائع : ص ۶۰۶ ح ۸۱ عن أبي إسحاق الليثي ، بحارالأنوار : ج ۵ ص ۲۲۸ ح ۶ .

9.الكافي : ج ۱ ص ۴۰ ح ۳ عن عبداللَّه بن ميمون القدّاح ، منية المريد : ص ۱۷۵ و ص ۲۵۹ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۹۸ ح ۷ .

10.الكافي : ج ۱ ص ۴۰ ح ۲ ، منية المريد : ص ۱۷۵ كلاهما عن زرارة ومحمّد بن مسلم وبريد العجلي ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۹۸ ح ۶ .

11.الكافي : ج ۱ ص ۳۰ ح ۳ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۵۳ ح ۷۴۷ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۷۶ ح ۴۳ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61244
صفحه از 973
پرینت  ارسال به