491
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

ر . ك : ص 247 (اخلاص) و ص 433 (اخلاص) و ص 481 (آموختن براى غير خدا) و ص 617 (اخلاص) و ص 789 (خودنمايى) .

توضيحى درباره احاديثِ اخلاص در طلب معرفت‏

در مقابل احاديث اين باب و نيز احاديث باب نخست از «آداب آموختن» - كه تأكيد بر اخلاص در نيّت و اجتناب از تعلّم با انگيزه‏هاى غير الهى دارند - ، احاديثى نقل شده كه به ظاهر ، معارض با اين احاديث به نظر مى‏رسند . اين احاديث عبارت‏اند از :

۱۰۹۴.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : آن كه دانش را براى جز خدا بجويد ، از دنيا بيرون نمى‏رود تا آن كه دانش برايش حاصل شود و خدايى گردد و هركس دانش را براى خدا بجويد ، مانند روزه‏دار شب‏زنده‏دار است . بى‏گمان ، بابى از دانش را كه انسان فرا مى‏گيرد ، برايش بهتر از آن است كه همسنگ كوه ابو قُبَيس طلا داشته باشد و آن را در راه خدا انفاق كند .

۱۰۹۵.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : انسان ، دانش را مى‏جويد ، بى آن كه مقصودش خدا باشد . پس همواره دانش با او باشد تا آن را در راه خداى عزّ و جلّ قرار دهد .

۱۰۹۶.امام على عليه السلام- در حكمت‏هاى منسوب به ايشان -: دانش را فراگيريد ، هرچند براى غيرخدا باشد كه به زودى براى خدا خواهد شد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
490

راجع : ص 246 (الإخلاص) و ص 432 (الإخلاص) و ص 480 (التعلم لغير اللَّه) و ص 616 (الإخلاص) و ص 788 (الرياء) .

فائدة:

لقد نقلت بعض الأحاديث مقابل أحاديث هذا الباب، وكذلك أحاديث الباب الأوّل من آداب التّعلّم الّتي تؤكّد الإخلاص في النيّة، واجتناب التّعلّم بدوافع غير إلهيّة ، يبدو أنّها معارضة لهذه الأحاديث وهذه الأحاديث هي:

۱۰۹۴.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : مَن طَلَبَ العِلمَ لِغَيرِ اللَّهِ لَم يَخرُج مِنَ الدُّنيا حَتّى‏ يَأتِيَ عَلَيهِ العِلمُ فَيَكونَ للَّهِ‏ِ . ومَن طَلَبَ العِلمَ للَّهِ‏ِ فَهُوَ كَالصّائِمِ نَهارَهُ وَالقائِمِ لَيلَهُ . وإنَّ باباً مِنَ العِلمِ يَتَعَلَّمُهُ الرَّجُلُ خَيرٌ مِن أن يَكونَ لَهُ أبو قُبَيسٍ ذَهَباً فَأَنفَقَهُ في سَبيلِ اللَّهِ تَعالى‏.۱

۱۰۹۵.عنه صلى اللّه عليه و آله : إنَّ الرَّجُلَ لَيَطلُبُ العِلمَ وما يُريدُ اللَّهَ ، فَما يَزالُ بِهِ العِلمُ حَتّى‏ يَجعَلَهُ للَّهِ‏ِ عزّ و جلّ .۲

۱۰۹۶.الإمام عليّ عليه السلام- فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : تَعَلَّمُوا العِلمَ ولَو لِغَيرِ اللَّهِ ، فَإِنَّهُ سَيَصيرُ للَّهِ‏ِ.۳

1.تنبيه الغافلين : ص ۴۲۸ ح ۶۷۰ عن أنس ؛ منية المريد : ص ۱۰۰ وفيه ذيله ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۸۴ ح ۹۶ .

2.الفردوس : ج ۱ ص ۱۹۴ ح ۷۳۳ عن أنس .

3.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۲۶۷ ح ۹۸ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61116
صفحه از 973
پرینت  ارسال به