517
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۱۳۰.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : آنچه را رها كرده‏ام ، وا گذاريد . آنچه پيشينيانِ شما را هلاك كرد ، پرسيدن و اختلاف آنها با پيامبرانشان بود . پس هرگاه شما را از چيزى باز داشتم ، از آن دورى كنيد و هرگاه به كارى فرمان دادم ، به اندازه توان خود ، آن را انجام دهيد .

۱۱۳۱.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : اگر نبود كه بنى اسرائيل گفتند : «و بى‏گمان ، اگر خدا بخواهد ، ما ره‏يافتگانيم» ، هرگز به مقصود نمى‏رسيدند و اگر آنان ، گاوى از ميان گاوها مى‏گرفتند و آن را ذبح مى‏كردند ، كفايتشان مى‏كرد؛ ولى آنها سخت گرفتند . پس خدا هم بر آنها سخت گرفت .

۱۱۳۲.مسند أبى يعلى- به نقل از ابن عمر - : شنيدم كه پيامبر خدا فرمود : «همواره ، اين عشيره قريش در امان باشند تا خويشاوندان كافر را از دينشان بازگردانند» .
مردى برخاست و گفت : اى پيامبر خدا! آيا من بهشتى‏ام يا جهنّمى؟
فرمود : «تو در بهشتى» .
سپس ديگرى برخاست و گفت: آيا من بهشتى‏ام يا جهنّمى؟
فرمود: «تو در جهنّمى» .
سپس فرمود: «در آنچه من ساكت ماندم، شما هم ساكت باشيد واگر نبود كه همديگر را دفن نمى‏كرديد ، جهنّميان شما را معرفى مى‏كردم ، تا آنان را هنگام مرگ بشناسيد و اگر به اين كار فرمان مى‏يافتم ، بى‏گمان ، انجام مى‏دادم» .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
516

۱۱۳۰.عنه صلى اللّه عليه و آله : دَعوني ما تَرَكتُكُم ، إنَّما أهلَكَ مَن كانَ قَبلَكُم سُؤالُهُم وَاختِلافُهُم عَلى‏ أنبِيائِهِم ، فَإِذا نَهَيتُكُم عَن شَي‏ءٍ فَاجتَنِبوهُ ، وإذا أمَرتُكُم بِأَمرٍ فَأتوا مِنهُ مَا استَطَعتُم.۱

۱۱۳۱.عنه صلى اللّه عليه و آله : لَولا أنَّ بَني إسرائيلَ قالوا : «وَ إِنَّآ إِن شَآءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ»۲ ما اُعطوا أبَداً ، ولَو أنَّهُمُ اعتَرَضوا بَقَرَةً مِنَ البَقَرِ فَذَبَحوها لَأَجزَأَت عَنهُم ، ولكِنَّهُم شَدَّدوا فَشَدَّدَ اللَّهُ عَلَيهِم.۳

۱۱۳۲.مسند أبي يعلى‏ عن ابن عمر : سَمِعتُ رَسولَ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله يَقولُ : لا يَزالُ هذَا الحَيُّ مِن قُرَيشٍ آمِنينَ حَتّى‏ يَرُدّوهُم عَن دينِهِم (كفّار حمنا )۴ .
قالَ : فَقامَ إلَيهِ رَجُلٌ .
فَقالَ : يا رَسولَ اللَّهِ ، أفِي الجَنَّةِ أنَا أم فِي النّارِ ؟
قالَ : فِي الجَنَّةِ .
ثُمَّ قامَ إلَيهِ آخَرُ فَقالَ : أفِي الجَنَّةِ أنَا أم فِي النّارِ ؟
( قالَ : فِي النّارِ ) .
ثُمَّ قالَ : اُسكُتوا عَنّي ما سَكَتُّ عَنكُم ، فَلَولا أن لا تَدافَنوا لَأَخبَرتُكُم بِمَلَئِكُم مِن أهلِ النّارِ حَتّى‏ تَعرِفوهُم عِندَ المَوتِ ، ولَو اُمِرتُ أن أفعَلَ لَفَعَلتُ.۵

1.صحيح البخاري : ج ۶ ص ۲۶۵۸ ح ۶۸۵۸ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۸۳۰ ح ۱۳۳۷ ، سنن‏ابن ماجة : ج ۱ ص ۳ ح ۲ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۷۰ ح ۷۵۰۴ وص ۱۹۰ ح ۸۱۵۰ كلّها عن أبي هريرة نحوه .

2.البقرة : ۷۰ .

3.الدرّ المنثور : ج ۱ ص ۱۸۹ نقلاً عن ابن أبي حاتم وابن مردويه عن أبي هريرة .

4.كذا، وإليك ما في هامش المصدر : «في‏المجمع: كفارا حما. [وفي أصلنا رسم على الألف مدّة هكذا: كفآ رحمنا، فافهم أنّ قراءتها هكذا : كِفاءَ رَحِمِنا . أي : مقابل قرابتهم و رحمهم التي بينهم و بين رسول‏اللَّه صلى اللّه عليه و آله . واللَّه أعلم‏]» .

5.مسند أبي يعلى : ج ۵ ص ۲۷۲ ح ۵۶۷۶ ، المطالب العالية : ج ۳ ص ۷۸ ح ۲۹۲۹ وفيه «باُمّتي» بدل «آمنين» و «كفّاراً حما» بدل «كفّار حمنا» وكلاهما عن ابن عمر .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 60246
صفحه از 973
پرینت  ارسال به