529
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۱۴۵.امام صادق عليه السلام : على عليه السلام مى‏فرمود : «آنچه را خدا در ابهام گذارده است ، در ابهام بگذاريد» .

۱۱۴۶.امام صادق عليه السلام : در پنج چيز بر مردم واجب است كه همان ظاهرِ حكم را بگيرند : ولايت‏ها ، ازدواج ، ارث‏ها ، ذبح‏ها و گواهى‏ها كه اگر ظاهرش ظاهرى معتمد بود ، گواهى‏اش پذيرفته مى‏شود و از باطنش پرسيده نمى‏شود .

۱۱۴۷.نهج البلاغة : امير مؤمنان ، اين خطبه (خطبه اَشباح) را بر منبر كوفه خواند و اين ، بدان جهت بود كه مردى نزد ايشان آمد و گفت : اى اميرمؤمنان! پروردگارمان را چنان برايمان توصيف كن كه گويى وى را آشكارا مى‏بينيم ، تا معرفت و محبّت ما به او افزون شود .
امام عليه السلام خشمگين شد و به نماز جماعت ، ندا داد . مردم ، گِرد آمدند تا آن كه مسجد ، مالامال از جمعيت شد .
امام عليه السلام خشمناك و با رنگ چهره دگرگون شده بالاى منبر رفت و حمد و ثناى الهى گفت و بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله درود فرستاد و فرمود : «... اى پرسشگر! از هر صفتى كه قرآن ره نموده ، پيروى كن و از نور هدايتش روشنى گير و در هر صفتى كه شيطان ، تو را بدان وا مى‏دارد ، ولى كتاب بر تو واجب ننموده است و اثرى از آن در سنّت پيامبر صلى اللّه عليه و آله و پيشوايان هدايت نيست ، آگاهى به آن را به خداوند سبحان ، وا گذار كه اين ، نهايت حقّ خدا بر توست» .

۱۱۴۸.سنن الترمذى- به نقل از سلمان -: از پيامبر خدا از روغن و پنير و پوست خز پرسيده شد . فرمود : «حلال ، آن است كه خداوند در كتابش حلال فرموده و حرام آن است كه خداوند در كتابش حرام فرموده است و آنچه ساكت مانده ، از جمله چيزهايى است كه خداوند از آنها درگذشته است» .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
528

۱۱۴۵.عنه عليه السلام : إنَّ عَلِيًّا عليه السلام كانَ يَقولُ : أبهِموا ما أبهَمَهُ اللَّهُ.۱

۱۱۴۶.عنه عليه السلام : خَمسَةُ أشياءَ يَجِبُ عَلَى النّاسِ أن يَأخُذوا بِها ظاهِرَ الحُكمِ : الوَلاياتُ ، وَالتَّناكُحُ ، وَالمَواريثُ ، وَالذَّبائِحُ ، وَالشَّهاداتُ ، فَإِذا كانَ ظاهِرُهُ ظاهِراً مَأموناً جازَت شَهادَتُهُ ، ولا يُسأَلُ عَن باطِنِهِ.۲

۱۱۴۷.نهج البلاغة : خَطَبَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام بِهذِهِ الخُطبَةِ [أي خُطبَةَ الأَشباحِ‏] عَلى‏ مِنبَرِ الكوفَةِ ، وذلِكَ أنَّ رَجُلًا أتاهُ فَقالَ لَهُ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، صِف لَنا رَبَّنا مِثلَما نَراهُ عِياناًلِنَزدادَ لَهُ حُبًّا وبِهِ مَعرِفَةً .
فَغَضِبَ ونادى‏ : الصَّلاةَ جامِعَةً ، فَاجتَمَعَ النّاسُ حَتّى‏ غَصَّ المَسجِدُ بِأَهلِهِ .
فَصَعِدَ المِنبَرَ وهُوَ مُغضَبٌ مُتَغَيِّرُ اللَّونِ ، فَحَمِدَ اللَّهَ وأثنى‏ عَلَيهِ وصَلّى‏ عَلَى النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله ، ثُمَّ قالَ : . . . فَانظُر أيُّهَا السّائِلُ : فَما دَلَّكَ القُرآنُ عَلَيهِ مِن صِفَتِهِ فَائتَمَّ بِهِ وَاستَضِئ بِنورِ هِدايَتِهِ ، وما كَلَّفَكَ الشَّيطانُ عِلمَهُ مِمّا لَيسَ فِي الكِتابِ عَلَيكَ فَرضُهُ ، ولا في سُنَّةِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله وأئِمَّةِ الهُدى‏ أثَرُهُ ، فَكِل عِلمَهُ إلَى اللَّهِ سُبحانَهُ ، فَإِنَّ ذلِكَ مُنتَهى‏ حَقِّ اللَّهِ عَلَيكَ.۳

۱۱۴۸.سنن الترمذي عن سلمان : سُئِلَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله عَنِ السَّمنِ وَالجُبنِ وَالفِراءِ .
فَقالَ : الحَلالُ ما أحَلَّ اللَّهُ في كِتابِهِ ، وَالحَرامُ ما حَرَّمَ اللَّهُ في كِتابِهِ ، وما سَكَتَ عَنهُ فَهُوَ مِمّا عَفا عَنهُ.۴

1.عوالي اللآلي : ج ۲ ص ۱۲۹ ح ۳۵۵ عن إسحاق بن عمّار ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۲۷۲ ح ۵ .

2.الكافي : ج ۷ ص ۴۳۱ ح ۱۵ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۲۸۳ ح ۷۸۱ و ص ۲۸۸ ح ۷۹۸ وفيه «بظاهر الحال» بدل «ظاهر الحكم» ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۱۶ ح ۳۲۴۴ كلّها عن يونس عن بعض رجاله .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ عن مسعدة بن صدقة وراجع: تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۱۶۳ ح ۵ .

4.سنن‏الترمذي: ج ۴ ص ۲۲۰ ح ۱۷۲۶، سنن‏ابن ماجة: ج ۲ ص ۱۱۱۷ ح ۳۳۶۷، المستدرك على الصحيحين: ج ۴ ص ۱۲۹ ح ۷۱۱۵، السنن الكبرى : ج ۱۰ ص ۲۱ ح ۱۹۷۲۳ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 60188
صفحه از 973
پرینت  ارسال به