539
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

5 / 2

پايه‏هاى اسلام‏

۱۱۶۴.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : هركس از امّت من بميرد و امامى از ميان آنها براى خود نشناسد ، به مرگ جاهلى مرده است و اگر او را نشناسد و دشمن شمارد ، مشرك است و اگر نشناسد و دشمن نشمارد و دشمنِ او را دوست نگيرد ، جاهل است ، ولى مشرك نيست .

۱۱۶۵.الكافى‏- به نقل از سليم بن قيس -: على عليه السلام فرمود : «كمترين چيزى كه بنده با آن مؤمن شمرده مى‏شود ، اين است كه خداوند - تبارك و تعالى - خود را به او بشناسانَد تا به اطاعتش اقرار كند و پيامبرش را به او بشناسانَد تا به اطاعتش اقرار كند و امام و حجّت در زمينش و شاهد بر خلقش را به او بشناسانَد تا به اطاعتش اقرار كند» .
گفتم : اى اميرمؤمنان! اگر چه جز بدانچه وصف كردى ، به همه چيز نادان بماند؟
فرمود : «آرى؛ اگر وقتى به او دستور داده مى‏شود ، فرمان ببرد و چون باز داشته مى‏شود ، باز ايستد» .

۱۱۶۶.امام على عليه السلام : بر شما باد فرمان‏بردارى كسى كه عذرى در نشناختن وى نداريد !

۱۱۶۷.امام على عليه السلام- در نامه‏اش به معاويه -: در آنچه نزد توست ، تقوا داشته باش و در حقّش بر عهده‏ات بنگر و به شناخت آنچه عذرى در ندانستنش ندارى ، بازگرد.

۱۱۶۸.امام على عليه السلام : در امر دين ، همين بس كه آنچه را كه ندانستنش پذيرفته نيست ، بشناسى .

۱۱۶۹.امام على عليه السلام : دانش ، دو گونه است : دانشى كه مردم را جز نگريستن در آن اختيارى نيست و آن ، ظواهر اسلام است ؛ و دانشى كه مردم را اختيار ترك آن است و آن ، قدرت خداى عزّ و جلّ است .۱

1.ممكن است «قدرة» در متن عربى روايت ، تصحيف «قَدَر» باشد كه به معناى تقدير اعمال است و چگونگى تعلّق قدرت و دانش خدا به آن ، مسئله‏اى پيچيده و به تعبير امام على عليه السلام طريق مُظلَم و بحر عميقى است (ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱ ص ۲۱۰).


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
538

5 / 2

دَعائِمُ الإِسلامِ‏

۱۱۶۴.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : مَن ماتَ مِن اُمَّتي ولَيسَ لَهُ إمامٌ مِنهُم يَعرِفُهُ فَهِيَ ميتَةٌ جاهِلِيَّةٌ ، فَإِن جَهِلَهُ وعاداهُ فَهُوَ مُشرِكٌ ، وإن جَهِلَهُ ولَم يُعادِهِ ولَم يُوالِ لَهُ عَدُوًّا فَهُوَ جاهِلٌ ولَيسَ بِمُشرِكٍ.۱

۱۱۶۵.الكافي عن سليم بن قيس : سَمِعتُ عَلِيّاً صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ يَقولُ : ... أدنى‏ ما يَكونُ بِهِ العَبدُ مُؤمِناً أن يُعَرِّفَهُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏ نَفسَهُ فَيُقِرَّ لَهُ بِالطّاعَةِ ، ويُعَرِّفَهُ نَبِيَّهُ صلى اللّه عليه و آله فَيُقِرَّ لَهُ بِالطّاعَةِ ، ويُعَرِّفَهُ إمامَهُ وحُجَّتَهُ في أرضِهِ وشاهِدَهُ عَلى‏ خَلقِهِ فَيُقِرَّ لَهُ بِالطّاعَةِ .
قُلتُ لَهُ : يا أميرَالمُؤمِنينَ ، وإن جَهِلَ جَميعَ الأَشياءِ إلّا ما وَصَفتَ ؟
قالَ : نَعَم ، إذا اُمِرَ أطاعَ وإذا نُهِيَ انتَهى‏.۲

۱۱۶۶.الإمام عليّ عليه السلام : عَلَيكُم بِطاعَةِ مَن لا تُعذَرونَ بِجَهالَتِهِ.۳

۱۱۶۷.عنه عليه السلام- في كِتابِهِ إلى‏ مُعاوِيَةَ - : اِتَّقِ اللَّهَ فيما لَدَيكَ ، وَانظُر في حَقِّهِ عَلَيكَ ، وَارجِع إلى‏ مَعرِفَةِ ما لا تُعذَرُ بِجَهالَتِهِ.۴

۱۱۶۸.عنه عليه السلام : كَفى‏ مِن أمرِ الدّينِ أن تَعرِفَ ما لا يَسَعُ جَهلُهُ.۵

۱۱۶۹.عنه عليه السلام : العِلمُ عِلمانِ : عِلمٌ لا يَسَعُ النّاسَ إلَّا النَّظَرُ فيهِ وهُوَ صِبغَةُ الإِسلامِ ، وعِلمٌ يَسَعُ النّاسَ تَركُ النَّظَرِ فيهِ وهُوَ قُدرَةُ اللَّهِ عزّ و جلّ .۶

1.كمال الدين : ص ۴۱۴ ح ۱۵ عن سلمان و أبي ذرّ والمقداد ، بحارالأنوار : ج ۲۳ ص ۸۸ ح ۳۱ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۴۱۴ ح ۱ ، دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۱۳، كتاب سليم بن قيس: ج ۲ ص ۶۱۵ ح ۸ نحوه، بحارالأنوار: ج ۶۹ ص ۱۷ ح ۳ .

3.نهج البلاغة : الحكمة ۱۵۶ ، خصائص الأئمّة : ص ۱۰۷ ، الإرشاد : ص ۲۳۲ وزاد فيه «والمعرفه» بعد «بالطاعة» ، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۹۸ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۰۰ ح ۵۹ .

4.نهج البلاغة : الكتاب ۳۰ ، بحارالأنوار : ج ۳۳ ص ۸۳ ح ۳۹۸ .

5.نثر الدرّ : ج ۱ ص ۲۹۴ .

6.الخصال : ص ۴۱ ح ۳۰ ، كتاب سُليم بن قيس : ج ۲ ص ۹۵۴ ح ۸۷ كلاهما عن سليم بن قيس الهلالي ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۰۹ ح ۱ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61251
صفحه از 973
پرینت  ارسال به